P0420

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Deafea
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 aug 2017, 20:15:47
Bilmodell: Avensis Verso
Årsmodell: 2005
PostOrt: Timrå
Land (Country): Sverige

P0420

Inlägg av Deafea »

Hej, blir lite smått tokig på denna felkod.

Hade en tråd uppe förra året. P0420 dök då upp som felkod efter kanske 20 mils färd på E4 för semestern. Åkte till Mekonomen då jag inte hade felkodsläsaren med mig. Vi släckte lampan med denna felkod. Kom inte tillbaka fören i September. Även då efter kanske 10-20 mils långkörning i sträck. Tänkte jag följer något råd om att kolla om databoxen behövde få sig en liten uppdatering. Fanns ingen uppdatering men Toyota verkstaden släckte lampan igen och sa att jag skulle komma tillbaka om den dök upp igen.

I december for vi till Stockholm, ca 40 mils körning, efter 35 mil så tändslampan igen. Då har jag kört nästan 700 mil. Pendlade mycket mellan Timrå-Umeå (20-25 mil) utan att den tändes där emellan. Blev frustrerad och släckte igen för jag hade egentligen inte tid, tänkte mest att dyker den upp snabbt igen så åker jag in på verkstad igen.

Men inte fören nu i förrgår, nästan 7 månader senare och ytterligare 600-700mil körda. Under en lång tripp, dyker samma felkod upp igen.

Besiktning på bilen hade jag den 1 Juni, gick igenom blankt med väldigt fina värden på avgastestet.
Bytte olja och filter strax innan det, och den hade inte dragit nå olja alls. Fortfarande fin och på toppen av markeringen.
Bilen går inte ryckigt, ligger stabilt på tomgången, mjuk och fin i körningen.

Nu, måste verkligen katten bytas?
Toyota Avensis Verso -05
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: P0420

Inlägg av Inf3cted »

Tjena. Vad exakt står det på felkoden? :) mer än p0420 ? :) är det något med katten?
Deafea
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 aug 2017, 20:15:47
Bilmodell: Avensis Verso
Årsmodell: 2005
PostOrt: Timrå
Land (Country): Sverige

Re: P0420

Inlägg av Deafea »

P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold

Är det den säger.
Toyota Avensis Verso -05
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: P0420

Inlägg av Inf3cted »

Ok :) om du knackar på katten skramlar den?
Känns bilen slöare?
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: P0420

Inlägg av Micke2 »

P0420 är att katalysatorn renar för dåligt. Bank 1 avses.
P430 säger samma sak, men då i bank2 i dom bilar som har en Bank2.

Detta är en sjuka på framförallt asiatiska bilar.
Dom har åt he för hårt satta gränsvärden.

Om dom slutat att uppdatera styrdonet med nya gränsvärden som dom gjorde på våran Rav4 2002, är det katalysatorbyte som gäller.
Uppdateringen gjordes 2012.

Högst sannolikt går den igenom bilprovningen utan problem med avgasvärden trots detta.

Köp en skitbillig OBD scanner och släck den själv när den kommer.
Eller inför besiktningen om den envisas.
Massor av bilar rullar så, och du kan ha halvrent miljösamvete också.
Avgasvärderna är klart godkända av SBP, men bilen underkänner dom!

Utspädda bensinen i Sverige mfl är nog en orsak, och dom som småkör myrket är överepresenterade...
Deafea
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 aug 2017, 20:15:47
Bilmodell: Avensis Verso
Årsmodell: 2005
PostOrt: Timrå
Land (Country): Sverige

Re: P0420

Inlägg av Deafea »

Tack för svar Micke. Detta hjälper!
Toyota Avensis Verso -05
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: P0420

Inlägg av Muda »

Instämmer som Micke säger. På tok för känsligt/kräset så en liten ändring får koden att dyka upp i tid och otid. Brukar inte vara något problem att besikta flera år efter (så länge koderna släcks före besiktning).

Av någon anledning är mjukvarorna väldigt sällsynta nu för tiden. Vet att jag sparat den för RAV-4 men kan kolla om jag även har kvar för Avensis Verso.
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: P0420

Inlägg av TeemuH »

Hej!! Har samma fel på min avensis.
Men känner också att min bil rycker o är lite ojämn vid gaspådrag.

Har varit så i många år alltså lite seg vid gagpådrag och lite små ryckig.

Nån som har nån förklaring till detta?
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: P0420

Inlägg av Muda »

Inte nödvändigtvis samma fel på din Avensis. Är det en andra gen Avensis? En del får problem med att kamaxeln nöter ner pumpen som sitter mot motorn och börjar rycka och ha sig. Brukar oftast dock inte komma någon felkod. Lyser motorlampan på din bil? Om ja, börja med att läsa ut felkoder.
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: P0420

Inlägg av TeemuH »

Motorlampan lyser ibland men pågrund av yawrate sensorn har jag framför mig också o lösa. läser av felkoderna ja.

bilen är årsmodell -05. bilen har ryckt i många herrans år. hur vet man om de e fel i pumpen? går de felsöka på nått sätt?
Skriv svar