Startar inte när motorn är varm

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
stardustmina
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 27 maj 2018, 08:22:46
Bilmodell: Toyota yaris verso
Årsmodell: 3
PostOrt: Åre

Startar inte när motorn är varm

Inlägg av stardustmina »

Har en toyota yaris verso från 2003
Och förra sommaren så fick den helt plötsligt startproblem. När den är varm så tar det lång tid innan den startar igen, med lång tid menas att när jag kört bilen i ca 5timmar så tog det 2timmar innan den ville starta.

Bensinfilter är bytt likaså en temperaturmätare men detta hjälpte inte. Bilverkstaden jag använde tyckte också det var normalt att det tar ca 3-4 sekunder att starta kall (innan starta den med en gång)
Den visar felkod P0125 också.

Någon som känner igen detta och vet vad det kan bero på? Eller vad man borde kolla?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Startar inte när motorn är varm

Inlägg av cheetah1 »

Har dom kollat några avgasvärden? Det första jag hade kollat är om den går rikt. Jag förutsätter att dom har kollat vad den i styrsystemet indikerar att den håller för motortemperatur och bränsletrim.
Gör den det så är det att fundera på varför. Du har redan bytt motortempgivare. Ett annat alternativ kan vara om den har en kallstartsspridare, att den kärvar i öppet läge. Även dom vanliga spridarna kan kärva, vilket dock borde påverka gången mer, den borde vibrera och gå ojämnt.

Gör den inte det, utan den går som den ska i övrigt, hade jag börjat fundera på om det kan bildas ånglås eller nåt sånt konstigt. Borde dock inte kunna uppstå helt plötsligt, och det är nog ett rätt ovanligt fenomen på bilar över huvud taget. Ett annat alternativ är att en varm motor har högre kompression än en kall, och behöver således starkare gnista. Eftersom Toyota har kört coil-on-plug sen sent 90-tal (en separat tändspole monterad direkt på varje tändstift) känns det osannolikt att det skulle komma från tändspolarna. Snarare skulle jag väl då fundera på utslitna tändstift, fel gnistgap, fel sorts stift, etc.

En annan variant är att det är nåt elektriskt. Värme får allt att expandera och röra på sig, är det nån kontakt som redan är lite glappig kan den bli än glappigare när det är varmt.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Startar inte när motorn är varm

Inlägg av tobo »

Testa med startgas, då vet du om det är bränsle eller tändrelaterat.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Startar inte när motorn är varm

Inlägg av Bempa »

Har du bytt temperaturmätare eller temperaturgivare? Antar att du menar temperaturgivare?

Som Cheetah1 skriver- är det kollat vad motorn håller för motortemperatur enligt styrdonet? P0125 tyder ju på att den INTE håller rätt motortemperatur, eller så tror motorstyrdonet att den inte gör det.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar