Corolla 06 - Trasigt 12V-uttag

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
drachir
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 maj 2018, 18:14:08
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2006
PostOrt: Örebro

Corolla 06 - Trasigt 12V-uttag

Inlägg av drachir »

Köpte en begagnad Corolla för några veckor sedan. Idag när jag skulle ladda telefonen fick jag hela 12V-uttaget med mig i näven när jag drog ut cigarettändaren ur uttaget. Typ det enda på bilen jag inte kollade att det funkade innan köp...

Kan ingenting om vare sig bilar eller elektronik men jag har ingen lust att lämna in bilen för en sådan liten grej, så jag tänkte försöka fixa det själv.

Det satt en liten plastram runt om metallhöljet vilken har gått i tre delar. Jag gissar på att det gröna är jordkabeln? Det syns inte jättebra på bilden men det sitter ett litet stift vid det som är kvar av plastramen. Ska det ligga mot någon särskild del av metallhöljet eller ska det bara vidröra mot valfri punkt? Tänkte om det kunde funka att tejpa fast det mot metallhöljet med eltejp.

Om den gröna nu är jord-kabeln, borde inte uttaget ge ström även fast den inte är ansluten? Provade koppla in laddaren och det var stendött.
Bilagor
DSC_1106.JPG
DSC_1106.JPG (299.66 KiB) Visad 3555 gånger
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Corolla 06 - Trasigt 12V-uttag

Inlägg av Swecap »

Den gröna är plus till en lampa.
Är de andra två som är till uttaget.
Kollat säkring?
Corona RT40 -66
drachir
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 maj 2018, 18:14:08
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2006
PostOrt: Örebro

Re: Corolla 06 - Trasigt 12V-uttag

Inlägg av drachir »

Swecap skrev: mån 21 maj 2018, 20:24:25 Den gröna är plus till en lampa.
Är de andra två som är till uttaget.
Kollat säkring?
Jag tänkte på säkringen först. Kollade i instruktionsboken och det finns två kandidater. På nr 19 står det "cigarett-tändare, ljudanläggning, klocka...". Men sen står det "CIG"-säkring på nr 24. Ljudanläggning och allt annat under 19 fungerar som det ska. Jag har bifogat en bild..

Men vad är det för lampa den gröna är till och varför sitter den ansluten till 12V-uttaget? Det finns vad jag vet ingen lampa som hör till uttaget. Skickade med en till bild där det syns lite bättre.
Bilagor
DSC_1109.JPG
DSC_1109.JPG (298 KiB) Visad 3533 gånger
instrbok.JPG
instrbok.JPG (616.64 KiB) Visad 3533 gånger
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Corolla 06 - Trasigt 12V-uttag

Inlägg av Swecap »

Lampan ska sitta där å lysa upp plasten, så man ser uttaget. Du får kolla så det finns 12v på de andra kablarna, om det finns ska det även finnas på piggen mitt i uttaget.
Corona RT40 -66
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Corolla 06 - Trasigt 12V-uttag

Inlägg av Micke2 »

Swecap skrev: tis 22 maj 2018, 17:14:53 Lampan ska sitta där å lysa upp plasten, så man ser uttaget. Du får kolla så det finns 12v på de andra kablarna, om det finns ska det även finnas på piggen mitt i uttaget.
.......när tändningen är på, eller åtminstone läge I.
Med tändningen av så du kan ta ur nyckeln är strömmen bruten.
drachir
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 maj 2018, 18:14:08
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2006
PostOrt: Örebro

Re: Corolla 06 - Trasigt 12V-uttag

Inlägg av drachir »

Köpte faktiskt ett nytt uttag och det fungerade direkt. Det gamla uttaget var ganska skitigt inuti, det var liksom en svart-aktig "beläggning" inuti. Det enda problemet är väl att det nya uttaget har en plastram som gör att inte riktigt passar i hålet, men det går nog att lösa. :)

Tack för hjälpen!

Som en liten sidofråga bara, kan det finnas att få tag på ett originaluttag? Det hade varit trevligt att kunna montera som det "ska" sitta med plastram och lampan. Har googlat lite och kollar olika reservdelsbutiker på nätet utan resultat.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Corolla 06 - Trasigt 12V-uttag

Inlägg av Bempa »

Det är nog Toyota eller en begagnad från en bilskrot som gäller om du ska ha tag på en original anpassad
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Corolla 06 - Trasigt 12V-uttag

Inlägg av cheetah1 »

Jag är övertygad om att Toyota kan plocka fram den. Det är inte som Fiat som inte tillhandahålla några reservdelar på bilar äldre än 10 år. Fråga mig hur jag vet.
Skriv svar