3sgte Generator, renovera?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarvisningsbild
amby
Pay User
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

3sgte Generator, renovera?

Inlägg av amby » mån 21 maj 2018, 17:38:41

Generatorn på min Celica GT4 laddar inte så bra när det blir varmt, vid arbetstemp laddar den kanske 13V på tomgång 12-11V.
Saken blir säkert inte bättre då jag plockat bort friskluftssnorkeln för att få plats med FMIC kitet.
Men man kan inte få plats med båda.

Så någon som renoverat en generator till 3sgten här?
Var och prata med toyota och en ny generator skulle kostat ca 7000kr fast den är discontinued.
Tänkte man kunde köpa en ny regulator och hoppas det hjälper, hos Toyota ca 3000kr.
Googlar man verkar man kunna få något som ska fungera för 200-300kr, verkar finnas många olika tillverkare.
Någon som testat byta regulatorn och som kan tipsa vilken man borde köpa eller om jag borde byta något annat?

Funderar på att köpa en Turbo blanket då den verkar kunna hjälpa en hel del.
Sett videos där tempen sjunker från 700 grader till 250 grader.