Bussning vid länkarmsbyte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Bussning vid länkarmsbyte

Inlägg av Avensis_Owner »

Hej
Jag tänker, för första gången i mitt liv, låta händige kompisen byta länkarmen på min bil. Då det sitter bussningar på lite olika ställen, undrar jag om byte av de är ett måste eller kan de befintliga användas? Länkarmen jag ämnar byta är den undre, stora u-formade av dem. Orsak rostskada.

Mvh
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Bussning vid länkarmsbyte

Inlägg av tobo »

Är det en sån här? https://www.reservdelar24.se/delphi-1771443.html
(Jag brukar köpa sån komplett med alla bussningar/leder om det finns).
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Bussning vid länkarmsbyte

Inlägg av Avensis_Owner »

Nej, en sån här
https://www.acautopartspr.com/oem-parts ... 4872021010
Dessutom köper jag en begagnad då en ny kostar 5700kr. Har tittat runt efter bussningar och lyckats hittat de mycket billigare hos Norgrens bildelar än vad toyota vill ha, 166kr hos Norgrens mot 670kr hos Toyota.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bussning vid länkarmsbyte

Inlägg av cheetah1 »

Hur många mil har bussningarna som sitter i på sig då, alltså på den "nya"? Skroten du köper från har garanterat inte pressat ur dom befintliga, då det är ett jäkla jobb, och dom mest sannolikt är skrot efteråt. Har du inte en herrejäsikens hydraulpress lär du inte heller kunna pressa ut dom i användbart skick, jag brukar elda upp gummit med en gasolbrännare och såga av ytterbanan med ett bågfilsblad. Eller brukar och brukar. Jag har bytt hela tre bussningar i mitt liv...
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Bussning vid länkarmsbyte

Inlägg av Avensis_Owner »

Hej cheeta1

De nya armarna har jag inte fått levererade ännu, de är på väg till mig med posten, så jag vet inte om det som killen på skroten sade på telefon om bussningarna stämmer eller inte nu när jag hör dig säga hur svårt det är att få loss dem. Bilen som armarna suttit på har gått ca 25 000 mil, med all sannolikhet norrländska mil där bilarna inte utsätts för lika mycket vägsalt som i södra Sverige.
Skriv svar