Val av motorolja?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Val av motorolja?

Inlägg av Micke2 »

Urbanstoyota skrev: tor 05 jul 2018, 20:22:51 Lånar tråden lite. Vad rekommenderar ni för olja till en gammal Corolla 1,6 från 1986 ?
MVH
Jag hade en -84 och en -87 Toyota Tercel 4wd som jag körde med Biltemas "gröna dunk" 10w40 semisymtet året runt.
Ingen under 35,000mil. Och jag blev inte klok på rekomenderade oljeklassen heller till dom bilarna.
Men dom motorerna är inte så himla kinkiga.
15w40 kanske är lite tjock i 30 minusgrader. ...

Motor och transmission hade klarat några Tercel-karosser till, för ack vad dom rostade.
Om man smög sig på bilen en tyst dag, kunde man nästan höra hur den rostade....
Dom liksom försvann bara.
Annars hade jag åkt Tercel ännu.
Urbanstoyota
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 23 nov 2017, 15:22:03
Bilmodell: corolla sedan
Årsmodell: 1986
PostOrt: Uppsala

Re: Val av motorolja?

Inlägg av Urbanstoyota »

Micke2 skrev: tis 10 jul 2018, 10:31:57
Urbanstoyota skrev: tor 05 jul 2018, 20:22:51 Lånar tråden lite. Vad rekommenderar ni för olja till en gammal Corolla 1,6 från 1986 ?
MVH
Jag hade en -84 och en -87 Toyota Tercel 4wd som jag körde med Biltemas "gröna dunk" 10w40 semisymtet året runt.
Ingen under 35,000mil. Och jag blev inte klok på rekomenderade oljeklassen heller till dom bilarna.
Men dom motorerna är inte så himla kinkiga.
15w40 kanske är lite tjock i 30 minusgrader. ...

Motor och transmission hade klarat några Tercel-karosser till, för ack vad dom rostade.
Om man smög sig på bilen en tyst dag, kunde man nästan höra hur den rostade....
Dom liksom försvann bara.
Annars hade jag åkt Tercel ännu.

Okej tack för svar. fick bli biltemas gröna dunk, men luktade bensin om den gamla oljan. Min Corolla har klarat sig ganska okej från rost ändå. Har gått 26,300 mil. Bra kvalitet på japanska 80-talare.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Val av motorolja?

Inlägg av Glenn »

Känns fortfarande dumt att över huvud taget köra semisyntet idag, speciellt när du kan köpa helsyntet billigare än biltemas semi från svenska postorderhandlare, troligen ännu billigare från utlandet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Val av motorolja?

Inlägg av cheetah1 »

Ett undantag till det är min motorcykel. Kopplingen (våtkoppling) slirar kategoriskt om man väljer en helsyntetolja (självklart i övrigt med rätt spec), men inte på semi. Skulle helsyntet smörja så mycket bättre att kopplingen inte längre klarar av att hantera de vilda 50 hästkrafterna, är är det nåt annat spännande friktionsadditiv som spökar? Who knows... Men ett väletablerat faktum på min motormodell är det inte desto mindre.
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Val av motorolja?

Inlägg av Micke2 »

Jag har helsyntet i min Yamaha Grizzly (4hjuling).
Den här också våtkoppling, men oljan är speciellt avsedd för MC. Dvs för våtkopplingar.

Det är en fråga om additiv. Inte syntet eller ej.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Val av motorolja?

Inlägg av cheetah1 »

Detta är ett välkänt faktum på specifikt min modell. Häller man i helsyntet (av rätt spec såklart - avsedd för mc med våtkoppling) oavsett fabrikat eller viskositet (inom det godkända spannet) så slirar det. Väljer man en halvsyntet så slirar det inte. Punkt. Vad det beror på vet jag inte. Men så är det. Jag har själv testat, och det finns åtskilliga rapporter med samma observation att finna på nätet, om just den specifika modellen.

Sen slirar det ju inte så att hojen blir okörbar, men man kan höra att varvet drar ifrån hastigheten lite om man gasar på hårt ut ur en kurva tillexempel, särskilt när hojen är riktigt varm.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Val av motorolja?

Inlägg av Glenn »

Jag har ändå svårt att svälja det, jag ahr ju också en MC med väldigt mycket vrid (GSX1100 alltså) och häller man i bilolja så slirar det garanterat, men jag har de senaste 5-6 oljebytena kört på castrol helsyntetisk MC-olja utan problem.

(Innan dess kunde jag köpa quaker state MC-olja för inköpspris, alltså typ 20:- litern, så då körde jag på den, och den är mineral.)

Och additiv finns det ju numera till och med i mineralolja, just därför är det extra viktigt att inte använda bilolja till MC med våtkoppling.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar