Val av motorolja?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Val av motorolja?

Inlägg av TeemuH »

Har en fundering angående val av motorolja!?

Hur känsligt är det att man väljer just rätt mototrolja? Har en avensis -04 2,0 liters bensin.
Inte nyaste bilen vill säga.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Val av motorolja?

Inlägg av Neblade »

Du behöver inte köpa den dyraste super-duper-oljan, men du ska helt klart undvika de billigaste från lågpriskedjorna (rusta, Ö&B etc) då de ibland inte alltid följer rätt spec. Dålig olja eller att inte byta i tid sliter onödigt på motorn = kan bli dyrt och jobbigt i längden.

Men de flesta helsyntetiska 5W-30 oljorna (tex Mobil Super™ 3000 XE 5W-30) funkar bra och glöm inte att byta oljafilter och köp en ny oljepluggspackning hos Toyota. Tror filtret brukar kosta kring 80 kr och packningen typ 10 kr.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Val av motorolja?

Inlägg av Micke2 »

Kolla att oljan har rekomenderad ACEA klass och vicositet.
Byt oljan och filtret efter rekomederad intervall och köp vart f$$ du vill.
Så enkelt är det.
Allt du behöver veta står i instruktionsboken, och är du ändå osäker kan verkstaden ge dig oljeinfo.
Strunta i vilket MÄRKE dom använder.
Klassning och vicositet är intressant!

Exempel på klasning och vicositet:
klass: ACEA A3B4.
viscositet 5W30
(Bara exempel. Inte nödvändigtvis vad du ska ha)

Felet med lågprisoljorna är köparna, som ser en "bra billig olja" och inte vet vad motorn ska ha.
"Åhhh, billlig hel-syntetolja!!! Den tar vi. Det är ju helsyntet ju.....wow".

Oljan är inte dålig, men kan vara fel klass för motorn ifråga, speciellt i kombination med långa bytesintervaller, som många bilar har idag.
Då ska det verkligen vara RÄTT!
Man slår i oljan, kör antagligen också för länge, (speciellt för oljan ifråga som kanske funkar med kortare intervall), och går också det åt pipan är det naturligtvis, tex BILTEMAoljan's fel. Såklart.

Lågprisvaruhusen har ofta bra oljor till bra pris, men man ska fortfarande ha rätt oljetyp.
Oavsett vart du köper, vad du betalat, eller vad det står för märke på dunken!

Mycket stads/kortkörningar så bör man byta med tätare mil-intervall än rekomenderat.

Märkvärdigare är det inte, om du inte kör extremt trimmad och/eller rallytävlingar...
Det gör du antagligen inte.
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Val av motorolja?

Inlägg av TeemuH »

Om det skall vara helsyntetsolja för bilen är det då viktigt att det är helsyntet? =)

Är nämligen så att jag kan få tag på olja men den är för bussar men är ju kvalitets olja säkert men kanske inte samma olja som jag ska ha.
Dom kör den oljan på alla bussar och har även hamnat i endel personbilar.
Därför jag undrar om det är särkligt skadligt för personbil samma olja som för bussar. Kanske konstig fråga men olja som olja =).
Intressant fråga tycker jag =)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Val av motorolja?

Inlägg av cheetah1 »

Egentligen gör det inte så mycket om det är en halvsyntet, men kika på klassningen, den är viktig att den är rätt. Själv kör jag en billig olja på Biltema som kort och gott heter "Turbodiesel" i husbilen, som har just en enkel turbodieselmotor, men i dom vanliga personbilarna med lite tightare motorer försöker jag vara noggrannare med klassningen.
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Val av motorolja?

Inlägg av Micke2 »

Är klass och viscositet rätt är det bara att köra vad oljan än heter.

Motorn behöver rätt olja genom hela livslängden.
(Naturligtvis)
Men många tror att man kan köra på "vadsomhelst" och/eller hoppa över servicear bara för att bilen är gammal.
Logiskt? Nej!
Tvärsom isf. Dvs behovet ÖKAR med mil/tid.
(Ägarfelen Ang service ni vet.....)

Det är inte svårt att hitta rätt olja till bra pris.
Biltema tex har de flesta klasserna.
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Val av motorolja?

Inlägg av TeemuH »

skulle det enligt er vara helt uteslutet o hälla i olja som är menat för turbodislar i en vanlig personbil?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Val av motorolja?

Inlägg av cheetah1 »

Ja, om den inte uppfyller klassningarna motorn ska ha. Möjligen skulle det kunna duga i en 5000-kronors slit-och-släng-bil.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Val av motorolja?

Inlägg av Neblade »

Ta reda på vad det är för spec på oljan så kan du nog få ett mer exakt svar.

Till Micke2, nej du har ju självklart rätt i att det viktiga är rätt klassning och viskositet. Men de flesta oljetillverkare har listor med rekommendationer, så om man inte har instruktionsboken till hands så brukar man kunna få hjälp den vägen. Och går man till en handlare så hjälper dem en rätt.
Jag brukar köpa min Mobil1-olja på 20 liters dunk vilket brukar bli ett rätt hyfsat literpris.

Anledning till att jag drog upp lågpriskedjorna är någon gammal historia om en firma som tog in någon olja som egentligen inte hörde hemma i någon bil efter 80-talet. Läste säkert om det på rejsa eller liknande och det var onödigt av mig att dra upp, då det säkert var för 10 år sedan och förhoppningsvis inte förekommer längre. Jag borde skrivit ett tydligare och mer tekniskt svar på hans fråga. Bra att du förtydligar! :thumbup:
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Val av motorolja?

Inlägg av Inf3cted »

Skicka Reg nr så kan jag försöka kolla under dagen vilken olja det ska vara i just din bil :)
Sen får man tänka på med viskositeten på oljan att bilen är kanske tillverkad i ett land utan 20- minus på vintern tex. Då behövs det inte samma :)
Sen lågpris olja. Ja.. det är ju lite så att man får det man betalar för ;)
Skriv svar