kladdig bromspedal på "ny" bil...

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
johan44
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

kladdig bromspedal på "ny" bil...

Inlägg av johan44 »

Hej forumet. Nyköpt avensis-10 visar sig läcka bromsvätska. (Ja, jag är en idiot som inte upptäckte...) Lite kladd längst upp på gummimattan och aningen kladdig pedal. Toppad bromsvätskebehållare så förre ägaren har troligen fyllt på. Mina två frågor:

Hur orolig ska jag vara för att det runnit omkring bromsvätska utifrån att det är lacklösande?

Vad ska jag förbereda mig på mentalt för kostnad. Förstår att det beror på var det läcker...

God kväll.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: kladdig bromspedal på "ny" bil...

Inlägg av cheetah1 »

Enda stället jag kan komma på att det kan läcka på, så att det kan ta sig in bromsvätska på pedalen (hela bromssystemet är annars utanför kupén, inga bromsrör går inne i bilen) är internt i bromscylindern. Jag ska villigt erkänna att jag inte är helt hundra på hur kraften förs igenom en bromsservo, men jag kan tänka mig att om det läcker bakåt mot kolvstången så kan det finnas en väg för vätskan att följa kolvstången genom servon och in i kupén..

Bromsvätska på lacken är inte bra, men det orsakar normalt inte någon rost eller motsvarande problem, utan det är främst kosmetiskt. Med tanke på att läckaget inte är utanpå bilen tror jag du kan vara ganska lugn i det hänseendet. Felet måste dock såklart åtgärdas.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: kladdig bromspedal på "ny" bil...

Inlägg av cheetah1 »

Näe, när jag tänker mer på det, det kan inte i rimlighetens namn läcka igenom bromsvätska genom servon, isåfall skulle det läcka igenom luft (vacuum) också, och sannolikheten att du både har en läckande huvudcylinder och en läckande servo, just där oljan passerar dessutom, är så osannolikt att det är realistiskt omöjligt.

Det måste vara något annat. Är du säker på att det är bromsvätska så kan jag tänka mig att förre ägaren när han fyllt på har spillt över servon, så det har runnit in bakom den in genom genomföringen (eller genom någon annan genomföring). Annars finns det verkligen inget som kan kladda ner det där. Utspilld Cola kanske. Eller nåt kladd på någons sko.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: kladdig bromspedal på "ny" bil...

Inlägg av Bempa »

Eller så har dom smort en pedal som knirrar kanske?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: kladdig bromspedal på "ny" bil...

Inlägg av cheetah1 »

Ja, det kan ju vara en möjlighet.
johan44
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: kladdig bromspedal på "ny" bil...

Inlägg av johan44 »

Tack för svar! Lite för mycket för att vara en smörjning, även om det inte är pölar. Doppade fingret i bromsvätskebehållaren och jämförde med vätskan på golvet. Känslan mellan fingrarna var lik, ingen lukt och brunt i vätskebehållaren men för lite för att jag skulle kunna se färgen på pedal och golv. Pedalen är kladdig nedre halvan och mest på vänster sida. Svårt att känna kladd högre upp. Känns och ser torrt ut vid genomföringen där stötstången går ut genom brandväggen. Tja, bara att åka till verkstaden antar jag...
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: kladdig bromspedal på "ny" bil...

Inlägg av Micke2 »

Jag tror inte bromsvätska läcker in i kupen genom vakuumservon.
För många hinder som ska läcka samtidigt som sagt.

Kopplingens huvudcylinder = absolut, men inte ner på bromspedalen.

Kylvätska finns sällan däruppe heller, om det inte är nån torpedgenomgång precis där.
Elementet sitter i regel i mitten.

Nån har rikligt smort knarrande pedal, tror jag också.

Eller smort knarrande rattstång...

Eller regnvatten...
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: kladdig bromspedal på "ny" bil...

Inlägg av Inf3cted »

Aldrig varit med om kladd på bromspedalen. Vanliga är ju som sagt slaven till kopplingen. Ett råd är att tvätta bort det noga. Och se till att det är helt torrt och rent. Sen kör en runda och se om det fortsätter läcka :)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: kladdig bromspedal på "ny" bil...

Inlägg av Neblade »

Först och främst... när du bromsar och håller med fast tryck, sjunker pedalen mot golvet? I sådant fall har du en läcka som måste åtgärdas!

I annat fall om de har toppfyllt bromsvätskebehållaren, kolla hur skicket på bromsbeläggen är. Normalt sett innebär låg bromsvätskenivå att bromsbeläggen är tunna och snart slut, dvs man behöver aldrig fylla på. Dock ska man byta bromsvätska regelbundet vid service (vartannat år?), men det slarvas ibland med det.

Därefter kan man ju fundera på om det är något annat än bromsvätska, eller varför de annars skulle toppfylla så att det rinner över. Låter konstigt att det skulle kunna ta sig in i kupén på något rimligt sätt dock.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
johan44
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: kladdig bromspedal på "ny" bil...

Inlägg av johan44 »

Slutkläm: jag tvättade noga och har nu kört 100 mil, pedalen är snustorr. Så antagligen ett överdrivet smörjande av en gnisslande pedal. Bilen går bra och fick sig en kommersiell motortvätt som belöning här om dagen, jäklar vad rent proffsen kan få det :)
Skriv svar