krångel med batteri/elfel
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: ons 25 apr 2018, 09:08:03
- Bilmodell: Toyota Corolla Verso
- Årsmodell: 2008
- PostOrt: 12356
krångel med batteri/elfel
Hej,
Helt ny i forumet och som bilägare, hoppas ni har överseende med min okunskap när det gäller även grundläggande frågor
I mars köpte jag en Toyota Corolla Verso från 2008, 14 000 mil på mätaren. Den går felfritt för det mesta, men jag är orolig för vissa problem som kan ha att göra med batteriet/elförsörjning. Efter att ha kört den några veckor utan några bekymmer, var batteriet plötsligt tvärdöd en dag. Inget konstigt med det, en kompis med mer koll än jag konstaterade att batteriet hade sett sina bästa dagar och borde bytas ut. Han hjälpte mig ladda den med startkablar, tog kanske 5 minuter laddning innan jag kunde starta överhuvudtaget. Jag väntade dock med att byta batteri ett tag, bilen startade som vanligt vid många körningar. Jag bytte batteri rätt nyligen (helt ny, oanvänd batteri, 64ah), och bilen startade direkt och utan några problem.
Jag körde inte bilen på 5 dagar och när jag skulle starta bilen imorse var det inget liv i den alls. Det fanns inte tillräckligt med laddning för att ens nyckelbrickan kunde låsa upp bilen, fick använda den fysiska nyckeln. Instrumentbrädan var helt död.
Fick hjälp att starta bilen med startkablar, och den gick igång så fort jag satte i nyckeln och tryckte på startknappen, så det verkade inte vara några problem med batteriet. Även om det gamla batteriet var utslitet, börjar jag undra nu om problemet egentligen ligger någon annanstans, nåt annat fel med elförsörjningen.
Är det någon här som känner igen sig, eller kan ge tips på vad jag leta efter för att felsöka om detta skulle hända igen?
Tack på förhand!
F
Helt ny i forumet och som bilägare, hoppas ni har överseende med min okunskap när det gäller även grundläggande frågor
I mars köpte jag en Toyota Corolla Verso från 2008, 14 000 mil på mätaren. Den går felfritt för det mesta, men jag är orolig för vissa problem som kan ha att göra med batteriet/elförsörjning. Efter att ha kört den några veckor utan några bekymmer, var batteriet plötsligt tvärdöd en dag. Inget konstigt med det, en kompis med mer koll än jag konstaterade att batteriet hade sett sina bästa dagar och borde bytas ut. Han hjälpte mig ladda den med startkablar, tog kanske 5 minuter laddning innan jag kunde starta överhuvudtaget. Jag väntade dock med att byta batteri ett tag, bilen startade som vanligt vid många körningar. Jag bytte batteri rätt nyligen (helt ny, oanvänd batteri, 64ah), och bilen startade direkt och utan några problem.
Jag körde inte bilen på 5 dagar och när jag skulle starta bilen imorse var det inget liv i den alls. Det fanns inte tillräckligt med laddning för att ens nyckelbrickan kunde låsa upp bilen, fick använda den fysiska nyckeln. Instrumentbrädan var helt död.
Fick hjälp att starta bilen med startkablar, och den gick igång så fort jag satte i nyckeln och tryckte på startknappen, så det verkade inte vara några problem med batteriet. Även om det gamla batteriet var utslitet, börjar jag undra nu om problemet egentligen ligger någon annanstans, nåt annat fel med elförsörjningen.
Är det någon här som känner igen sig, eller kan ge tips på vad jag leta efter för att felsöka om detta skulle hända igen?
Tack på förhand!
F
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: krångel med batteri/elfel
Börja med det enklaste först, sitter kabelskorna fast på batteripolerna som dom ska? Lätt att glömma bort att kolla.
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: ons 25 apr 2018, 09:08:03
- Bilmodell: Toyota Corolla Verso
- Årsmodell: 2008
- PostOrt: 12356
Re: krångel med batteri/elfel
yep, kollade det. drog åt så mycket som möjligt när jag bytte, och inget hade ändrats fram till dess att bilen strejkade igen.
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1634
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linghem
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: krångel med batteri/elfel
Ett nytt batteri är (oftast) inte fulladdat när man köper det, så det kan vara en bra idé att ladda upp batteriet och se om det löser problemet. Om du bara kör korta sträckor hinner inte batteriet ladda upp så mycket som går åt för en start.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
- Bempa
- Moderator
- Inlägg: 1017
- Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
- Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
- Årsmodell: 88
- PostOrt: By Kyrkby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Avesta
Re: krångel med batteri/elfel
Ok dåså då är det check på den.
Ladda batteriet på nytt som sagt och kontrollera sedan när du sätter i det så du inte har någon förbrukning som ligger på
Ladda batteriet på nytt som sagt och kontrollera sedan när du sätter i det så du inte har någon förbrukning som ligger på
Benny Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: ons 25 apr 2018, 09:08:03
- Bilmodell: Toyota Corolla Verso
- Årsmodell: 2008
- PostOrt: 12356
Re: krångel med batteri/elfel
Ok, har kört en del nu på morgonen, tar en sväng på kvällen med, samt ser till att köra en del under de kommande dagarna.
Nu hoppas jag förstås på att lösningen är så enkel, men om inte... ja, antar att det inte är annat att göra än att ta det ett steg i taget.
Finns det nåt generellt man kan säga om andra steg i bilens elförsörjning som kan skapa problem av denna slag? Finns det "eltjuvar" i bilens konstruktion som kan skapa sådana problem? Sådant som inte är omedelbart synligt (som att man lämnat lampor på osv) ?
Nu hoppas jag förstås på att lösningen är så enkel, men om inte... ja, antar att det inte är annat att göra än att ta det ett steg i taget.
Finns det nåt generellt man kan säga om andra steg i bilens elförsörjning som kan skapa problem av denna slag? Finns det "eltjuvar" i bilens konstruktion som kan skapa sådana problem? Sådant som inte är omedelbart synligt (som att man lämnat lampor på osv) ?
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1634
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linghem
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Re: krångel med batteri/elfel
Jag skulle kolla lite extra på sådant som är eftermonterat i sådant fall, ev icke-original stereo, slutsteg, extraljus, larm etc.
Men du kan ju börja med att mäta med en multimeter (Amperemeter) vad du har för "standbyström". Med bilen avstängd och nyckeln ur, koppla loss minuspolen på batteriet och mät mellan batteri och minuspolen vad du har för ström.
Bästa är ju att ladda med en intelligent batteriladdare (CTEK eller motsvarande) så att du kan ladda fullt.
Men du kan ju börja med att mäta med en multimeter (Amperemeter) vad du har för "standbyström". Med bilen avstängd och nyckeln ur, koppla loss minuspolen på batteriet och mät mellan batteri och minuspolen vad du har för ström.
Bästa är ju att ladda med en intelligent batteriladdare (CTEK eller motsvarande) så att du kan ladda fullt.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: krångel med batteri/elfel
Jag har i alla fall i två fall varit med om att orsaken varit generatorn, när batteriet självmant laddat ur.
-
- Inlägg: 199
- Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
- Bilmodell: Avensis 04 2.0
- Årsmodell: 4
- PostOrt: Vetlanda
- Land (Country): Sverige
Re: krångel med batteri/elfel
Åk till en verkstad och be dom köra en diagnos på batteriet hur gammalt är det? Står oftast datum det installerades i bilen