Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av cheetah1 »

En femtedel av vaddå?
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Msevl »

Vätskan i batteriet...destillerat vatten eller vad det e...
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av cheetah1 »

Var det inte ett underhållsfritt batteri? Dom brukar man inte ens kunna se nån vätskenivå i eftersom man ändå inte kan göra nåt åt saken, men den ska inte heller kunna försvinna.

Nåja, då var det ju läge att byta då.

Vätskan i batteriet är mestadels vatten när batteriet är oladdat och mestadels svavelsyra när det är laddat.

Normal livslängd på ett batteri är ungefär 10 år. Ditt ser ut att vara original, så det är inte så konstigt om det var dags.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Msevl »

Åh jag hoppas det!verkligen..jag e jätte rädd för att gå ut o starta bilen fortfarande..
Batteriet..boxen var genomskinlig plast så jag såg att det fattades en bit.
Det nya batteriet är hel svart utan indikator
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av cheetah1 »

Ja, jag köpte ett nytt Tudor Technica, det hade inte heller nån indikator faktiskt. Verkar som dom har slutat med det...
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Msevl »

Vågade starta idag. Handlade..startade 3 gånger. Inga problem förutom att bromsen bak lät ...jag bytte den för 1 månad sen..klossarna..broms pedalen gick ibland hela vägen ner....morr
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Inf3cted »

Luft i systemet? Åk till dom som lagade de och prata me dom :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av cheetah1 »

Går bromspedalen i botten är det antingen en rejäl luftbubbla nånstans, eller så är det nåt som läcker.

Edit: Det kan vara en möjlighet att det är lite vätska i behållaren också. Kika på det. Sen är kanske frågan varför det är för lite, om det är det, men det kan vara en miss dom har gjort på verkstaden. Man kan behöva suga ur lite när man byter belägg om någon har fyllt på allt eftersom att beläggen slitits.

Att det skrapar lite om bromsar som har stått några dagar är helt normalt, bromsskivor är gjorda av gjutjärn, så det blir en rostbeläggning på dom ganska fort. Slits bort när du har kört en bit och bromsat lite.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Msevl »

Som sagt byttes bak för en månad sen o jag har kört en del sen dess. Idag kördes ca 3km bara..ska ju in på fel sök imorgon o ska påpeka allt😀
Bilen har bara stått en vecka
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av cheetah1 »

Det räcker med en helg för att det ska skrapa om det har varit fuktigt väder.

Vad jag tänker är att dom kanske har sugit ut lite vätska, glömt att fylla på, och nu när du har kört lite (slitit in beläggen lite) så har nivån sjunkit såpass att den får in luft i huvudcylindern. Dessbättre brukar detta åtgärdas snabbt och lätt genom att bara fylla på. Huvudcylindern är öppen mot behållaren när man inte bromsar, så eventuell luft som hamnar nere i cylindern kommer upp av sig själv.

Det skulle ju kunna vara så, i värsta fall, att det är någon/några bromsar som ligger på som har ätit upp bromsbeläggen igen, men det har jag faktiskt aldrig haft problem med på nån Toyota, och vi har ändå haft bilar som har gått nästan 40000 mil. Min Skoda däremot, bytte jag belägg på bak 4 gånger på ett år innan jag gav upp och bytte ut oken...
Skriv svar