Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Msevl »

Oj .. Dum fråga kanske...men varför blir det massa luft där?
Pedalen gick halvvägs ner när jag stod still o väntade på en person. Lekte med pedalen för att kolla fasthet...Annars var den fast o bra vid körning ..förutom ljudet
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Inf3cted »

Jadu. Olika alternativ :) att någon bytt en del osv :)
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Msevl »

Men kan det komma så här långt efter?ändå kört ca 500km sen dess
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Inf3cted »

Det låter ju iofs lite skumt. Men går pedalen i botten jämt? Eller måste du verkligen trycka hårt för att den ska göra de?
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Msevl »

Nej. Som jag skrev så hände det när jag parkerade o väntade. Så inte under körning .
Bara åkt 3km idag. Inte rört bilen sen bärgaren i tisdags
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av cheetah1 »

Alltså, blir det slut i behållaren så är det ju ett öppet hål rakt ner i huvudcylindern. Det räcker med en ganska liten luftbubbla nånstans i systemet för att det ska märkas rätt mycket i pedalen, den liksom blir svampig och går att trampa ner mer än vanligt. Sålänge du har rörelsereserv (utrymme kvar innan golvet) vid full kraft på pedalen så har du fortfarande full bromsverkan, så det är inte nödvändigtvis speciellt farligt.

Att det blir luft där efter ett tag är egentligen inte så konstigt. Dina nya belägg slits ner ganska fort första millimetern eller två tack vare att dom formar sig efter skivorna i början, så nu när du har kört lite kan det vara så enkelt att nivån har sjunkit lite för att det har slitit ner lite av beläggen.

Kolla bromsvätskebehållaren, fyll på om det behövs (bromsvätska DOT4 finns på macken eller valfri biltillbehörsfirma), pumpa lite på pedalen med motorn igång, och vips så är det problemet löst.

Behöver det inte fyllas på kan det vara luft nån annanstans som måste luftas ut, men det borde inte kunna uppstå helt plötsligt. Annars kan det potentiellt vara något allvarligare fel, typ en läcka nånstans, men jag tror mer på låg nivå i behållaren efter bromsservicen, så kolla på det först.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Msevl »

Ok.det hoppas jag inte...bara haft bilen ett halvår...inte van vid krångel så fort....men vi får se imorgon när jag har besökt verkstan...hoppas jag inte svimmar innan...haha..
Målat upp för mycket i huvudet
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Msevl »

Killen mätte o kollade.allt var perfekt..
Så han sa att det kan vara så enkelt som bara batteriet .ett batteri håller ca 7 år sa han. Så om detta var original batteriet har den hållt jätte länge...
Han startade bilen 3 gånger på raken utan problem. Det har vi inte kunnat göra. Utan 1- 2 ..sen försöka flera gånger..så batteriet levde sina sista tider sen jag köpte bilen
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av cheetah1 »

Bra.
Bromsarna då?
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Inf3cted »

Oroa dej inte mer för batteriet :) går den starta som den gör så är det inga problem :) får man fråga vad är det för bil du har ?
Skriv svar