Vad heter reservdelen?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Vad heter reservdelen?

Inlägg av Bempa »

Härligt kul att det gick bra! :thumbup:

För min del så va det egentligen nr 23 eller 24 som hade spruckit där dom går ner i hålet i huset (nr7) men jag fattade aldrig att den va separat från locket :lol:
Om jag kommer ihåg det rätt så va det där det tätade så att säga vid nr 23 och 24. Så att man såg alltså inte vart läckaget kom ifrån förrens man lyft locket. För under plastlocket direkt så ska det inte ligga glykol utan den ska bara gå genom stoserna 23/24 ner i kammaren (7)

Men enligt dina bilder så ska allt det gå att köpa löst som reservdel ju :) och det vore ju toppen

Jag skickade in bilder på värmaren och förklarade vart det läckte, dom begärde in serie nr på värmaren och jag fick då till svar utav dom att tyvärr går det ej att köpa löst just dom delarna jag behövde Men vi har en komplett värmare istället du kan få köpa, och detta va till Eberspächer direkt som jag hade kontakt med.
Dom hade någon anledning till varför det inte gick, kommer dock inte ihåg va det va för anledning...

Just nu har jag en liten känsla av att någon på Eberspächer försökte sälja på mig mer än vad jag behövde egentligen :lol:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
avensis__2007
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 15 apr 2018, 20:21:36
Bilmodell: Toyota avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Tyresö

Re: Vad heter reservdelen?

Inlägg av avensis__2007 »

Hej på er

Här kommer den slutliga posten på resan med dieselvärmaren.
Jag beställde alla packningar samt de två rören som kylvätskan går genom på denna sida:

http://en.ogrzewaniepostojowe.eu/produk ... ii-h-d5z-h

Delarna jag beställde var: 22,23,24,21 (2st), 25(2st),9,15

I efterhand skulle man kunna beställa nr30 också, det var en isolering som var blöt av kylvätska, men jag blåste den med hårtork och monterade tillbaks den.
Efter lite väntan så kom alla delar och därefter plockade jag isär hela dieselvärmaren. Den var simpel att plocka isär och göra ren.
När jag plockade ihop den så bytte jag ut alla gamla packningar förutom den tunna O-ringen (nr 22), som jag råkade få att hoppa ur spåret när jag skruvade ihop den. Så jag använde den gamla insmetad med lite packningssilicon från Biltema.

Tusen tack Bempa, cheetah1, dale, och alla andra som hjälpt mig.

Nu rullar bilen igen. ^_^

Ha en härlig sommar.
kennethihbg
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 09 okt 2018, 17:16:32
Bilmodell: Avensis 2,0 diesel
Årsmodell: 2008
PostOrt: Ramlösa

Re: Vad heter reservdelen?

Inlägg av kennethihbg »

Hej,
Undrar lite hur det gått för dej?
kennethihbg
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 09 okt 2018, 17:16:32
Bilmodell: Avensis 2,0 diesel
Årsmodell: 2008
PostOrt: Ramlösa

Re: Vad heter reservdelen?

Inlägg av kennethihbg »

Kanske ska berätta lite om varför jag undrar. Köpte mig en -08 med delvis sönderplockad motor , fick veta att den "tagit vatten" kch agt en verkstad demonterat motorn. Det visade sig att man bara tagit av ventilkåpan och spridarna och sen gav man beskedet att det skulle kosta 30.000 att få den lagad, vilket ägaren av förståeliga själ inte ville betala. Man körde dit bilen men fick bogsera hem den då verkstaden skulle ha ytterligare betalt för att montera ihop den. Jag köpte den som ett renov.obj. och har först tänkt att montera tillbaka det verkstaden tagit av bara för att se om jag kan få igång den. Detta är min första diesel så det ska bli intressant att se hur det slutar.😊
kennethihbg
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 09 okt 2018, 17:16:32
Bilmodell: Avensis 2,0 diesel
Årsmodell: 2008
PostOrt: Ramlösa

Re: Vad heter reservdelen?

Inlägg av kennethihbg »

Såg slutsvaret nu. Som ny medlem missade jag att det fanns flera sidor😀
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vad heter reservdelen?

Inlägg av cheetah1 »

kennethihbg skrev: tis 09 okt 2018, 20:02:24 Såg slutsvaret nu. Som ny medlem missade jag att det fanns flera sidor😀
Fick tre notiser om nya inlägg att granska, från samma invändare, så jag förberedde mig på att skälla på dig för att du lyckats posta tre likadana inlägg utan att se att det står att inläggen måste godkännas. Men det hade du ju inte! Positivt överraskad! :thumbup:

Hursomhelst, jag gissar att felet på din är att den rensat gängorna till några av topplocksbultarna i blocket. Tyvärr är det lite vanligt förekommande på just den modellen. Dessbättre går det att reparera betydligt billigare än för 30 lax. Finns lagningssatser för ett par tusenlappar. På det tillkommer nya packningar och lite sånt, men det landar ändå på mindre än en femtedel av verkstadens offert (som antagligen bestod i ett motorbyte till en begagnad motor). Förvisso räknar jag inte in arbetskostnaden då, eftersom det lät på dig som att du är haj på att skruva själv.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Vad heter reservdelen?

Inlägg av Inf3cted »

Lite nyfiken bara. Men verkstan sa inte exakt vad felet va? Varför det skulle kosta 30 papp att laga det? :) såna summor låter i närheten av att byta motorn mer eller mindre
kennethihbg
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 09 okt 2018, 17:16:32
Bilmodell: Avensis 2,0 diesel
Årsmodell: 2008
PostOrt: Ramlösa

Re: Vad heter reservdelen?

Inlägg av kennethihbg »

Nej inte enligt den info jag fick av förra ägaren men eftersom vi är goda vänner ska jag prata lite mer med dom för att höra lite mer. Tittade lite igår och expantionskärlet ser svart ut så det verkar som det har kommit ut olja i vattnet
kennethihbg
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 09 okt 2018, 17:16:32
Bilmodell: Avensis 2,0 diesel
Årsmodell: 2008
PostOrt: Ramlösa

Re: Vad heter reservdelen?

Inlägg av kennethihbg »

Tackar för att ni svarat och visat intresse. Ja jag har meckat en del men som sagt aldrig med dieslar å inte heller med "riskokare" men bilen är i hyfsat skick så jag tyckte det skulle vara värt ett försök att få ordning på den. Hittade ett fint inlägg på toyotaownersclub.com i England. Inlägg från Kennycab visar hur han renoverar sin motor. Har lite av ett pussel då jag fick alla avplockade delar nedslängda i en låda (från verkstaden) saknar dock spridartätningarna och kan inte se om dom sitter kvar i hålen, såg en kant och försökte få upp det jag tror är kopparringarna med den tråd men lyckades inte. Vet inte hur det ska se ut nere i hålet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vad heter reservdelen?

Inlägg av cheetah1 »

Jaså var det en diesel, det missade jag. Felet jag beskrev är specifikt för 2.0 bensinmotor, inte för dieseln. Sorry.
Skriv svar