Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
pastorn
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 14 maj 2012, 11:13:22
Bilmodell: Avensis 2.2 D4D D-Cat
Årsmodell: 2005
PostOrt: Västerås

Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Inlägg av pastorn »

Hej!

Har en Avensis D4D D-Cat från 2005. Har rengjort EGR-ventilen så gott det nu gick med kraftrengöring från Biltema och tandborste. Har även försökt få bort smutsen där gaserna leds ner i insuget men det var så igenkläggat (typ asfalt) att jag garanterat råkade trycka ner en del partiklar i insuget trots försiktighet och dammsugare. :-/

Jag tycker fortfarande att den är svårstartad och går lite ojämnt så jag tänkte försöka mig på ett steg 2 med en slags EGR cleaner från Mekonomen (deras eget märke). Dessa brukar ju beskrivas som att man ska spraya in i luftintaget när motorn går på tomgång, men jag tänker att det bör ha begränsad effekt på rengöring av EGR-systemet då sprayen först ska överleva förbränningskammaren och därefter hitta in i EGR-ventilens inlopp? Det mesta brinner väl upp innan dess eller förvsinner ut genom avgassystemet istället? Bör det inte vara mer effektivt att göra detta genom att lossa röret som leder till EGR-ventilen (plugga med blindplatta på avgasgrenröret), låta luft sugas in genom EGR-ventilen och spraya direkt där?

Detta förutsätter såklart att EGR-ventilen är öppen vid tomgång men det förutsätter jag att den är för annars skulle väl inte förfarandet funka överhuvudtaget (?). Tror ni att motorstyrningen ballar ur om den skulle dra luft istället för avgaser över EGR-ventilen?

/Pastorn
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Inlägg av Bempa »

När du säger att den går ojämt, är det som att man pendlar med gaspedalen fast du själv har konstant jämnt gaspådrag?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
pastorn
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 14 maj 2012, 11:13:22
Bilmodell: Avensis 2.2 D4D D-Cat
Årsmodell: 2005
PostOrt: Västerås

Re: Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Inlägg av pastorn »

Hej Bempa!

Ja, vid kallstart beter den sig så, de gånger den inte dör istället. För att få en bra start behöver jag hålla foten på pedalen några sekunder så den varvar upp. När motorn är varm och nyligen har gått startar den normalt och snällt utan "hjälpgas".

Nu vet jag ju inte om det är olika fel men jag skulle ändå vilja rengöra EGR-systemet ordentligt utan att skruva av insuget. Innan jag gjorde grovrengöringen (kraftrengöring + tandborste) hade jag felkod (EGR flow out-of-range) och limp-home-läge på sattyget. :-)

En annan möjlig förklaring till att den är svårstartad och det behövs hjälpgas skulle ju vara att den - av någon anledning - inte aktiverar förhöjt tomgångsvarvtal, det är som om den funktionen hoppar igång efter en stund tycker jag. :-/

/Pastorn
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Inlägg av Bempa »

Det låter som du har exakt samma problem som jag har på min Avensis 2,2 D-Cat,

Jag har haft en vända med EGR-felkoden också, jag gjorde rent egr-ventilen och sedan dess har det fungerat med egr-systemet för min del. Dock så har jag kvar mina symptom på att den ibland vandrar i varvtal vid start och kan lägga av ibland, men kan även känna att under jämn acceleration att effekten pendlar upp och ner.

Det jag har upptäck med min bil är att bränsletrycket vandrar upp och ner på min, därav är jag inne på att SCV-ventilen i högtryckpumpen är dålig. Dock så har jag inte bytt den då när jag skulle beställa en ny så va den stoppad i produktion för det hölls på att ta fram en modifierad variant. Men det fanns inget datum på när den skulle bli tillgänglig igen. Detta va dock ett bra tag sedan och det har inte blivit av att jag har kollat upp detta igen (kanske börjar bli läge igen :lol: Den finns säkert alla gånger att beställa numera)

MEN iallafall så körde jag igenom två flaskor spridarrengörning istället och den vart då betydligt bättre, och jag har knappt märkt av startproblemen alls. Dock så finns det där pendlande i effekten under acceleration kvar. Men eftersom startproblemen nästan helt är borta så har jag blivit lite hemmablind och förträngt det där.

Men jag vågar inte svara på hur motorstyrenheten kommer reagera på att ha öppet i EGR-systemet.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
pastorn
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 14 maj 2012, 11:13:22
Bilmodell: Avensis 2.2 D4D D-Cat
Årsmodell: 2005
PostOrt: Västerås

Re: Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Inlägg av pastorn »

Hej Bempa!

Tack för information, kanske är liknande trubbel på våra kärror då... :-/ Spridarrengöring, det är sånt där elixir man häller i tanken va? Jag tänkte kanske dra i en sån flaska också samtidigt som jag kör EGR-rengörings-sprayen.

Tyckte att det blev klar förbättring vad gäller jämn effekt efter att jag fick bort asfalten från EGR-inloppet i insuget, men två av kanalerna var helt blockerade så det kanske inte var så konstigt. ;-) Det satt betydligt mer skit där än i själva EGR-ventilen i mitt fall, men ventilen kan ju i.o.f.s. ha blivit rengjord tidigare - bilen hade gått 22 000 mil när jag köpte den. Däremot märker jag ingen skillnad i förbrukningen men det kanske man inte ska förvänta sig heller. Min drar typ 0,85 l/mil i stadskörning och som bäst 0.7 l/mil landsväg vilket jag tycker är högt för en diesel. Det är väl lika mycket diesel som en besinbil drar bensin...

Vad ligger din förbrukning på?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Inlägg av Bempa »

Yes sådant där hokus pokus som man häller i tanken. :D

Det var tvärtjockt med sot i min med, men jag hade kvar problemen med vandrande tomgång och den la av utan stödgas vid kallstart även fast det va rengjort, men jag tog aldrig av insuget och gjorde rent hela vägen. Jag petade med olika hjälpmedel så mycket jag kunde ner i håeln och sedan så tejpa jag fast en tunn slang på dammsugarmunstycket som jag dammsög med. Men helt klart så skulle det behövas tas av hela insuget om man ska få det helt rent.

Men sedan när jag fortsatte felsökningen så såg jag när jag läste av ärvärden att mitt bränsletryck gick upp och ner så jag har fastnat lite vid att det är där problemet ligger för min del, men jag kom aldrig dit att jag har åtgärdat det. (troligtvis SCV-ventilen vad jag misstänker) Fast mina problem började innan motorlampan tändes och hade felkod på EGR-ventilen, så det va ett nytt problem som dök upp medans jag hade startproblem.

Min drar 0,7 blandad körning, dom är inte så snåla i drift dom här motorern tyvärr. Boven i dramat verkar vara DPF-systemte som är av tidig generation.
Jag har sett siffror på 0,55 L/mil på dom bilar där dom har "mappat" bort DPF regenereringen och även mappat bort EGR systemet
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Inlägg av cheetah1 »

Jag såg ett litet experiment, tror det kan ha varit på Fifth Gear, där man gjorde lite upprustning av en gammal Golf VR6 (förvisso då bensinare). Mest skillnad gjorde, hör och häpna, en spridar-/bränslesystemsrengöring) som gav tillbaka nästan 5 hästkrafter för fem pund. Efter olja, filter, luftfilter, tändstift och tändkablar var elännet uppe i 187 hästar, från ursprungliga 176. Specad till 190 tydligen.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Inlägg av Bempa »

cheetah1 skrev:Jag såg ett litet experiment, tror det kan ha varit på Fifth Gear, där man gjorde lite upprustning av en gammal Golf VR6 (förvisso då bensinare). Mest skillnad gjorde, hör och häpna, en spridar-/bränslesystemsrengöring) som gav tillbaka nästan 5 hästkrafter för fem pund. Efter olja, filter, luftfilter, tändstift och tändkablar var elännet uppe i 187 hästar, från ursprungliga 176. Specad till 190 tydligen.
Intressant, framgick det om dom bänka med spridarrengörning i tanken eller körde dom igenom det och sedan bänka på oblandad bensin?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Inlägg av cheetah1 »

Som jag förstod det körde dom igenom en tank med det i ungefär en vecka och sen bänkade om med ren bensin.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Inlägg av Bempa »

cheetah1 skrev: fre 13 apr 2018, 18:38:39 Som jag förstod det körde dom igenom en tank med det i ungefär en vecka och sen bänkade om med ren bensin.
Ok, intressant att det gav så mycket effekt :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar