Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
pastorn
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 14 maj 2012, 11:13:22
Bilmodell: Avensis 2.2 D4D D-Cat
Årsmodell: 2005
PostOrt: Västerås

Re: Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Inlägg av pastorn »

Blev så inspirerad av detta (både Bempas erfarenheter och infon om Fifth Gears test) att jag drog i en "magic potion" vid senaste tankningen. :-D Försöker ligga på dubbelvarv (2500-3000 rpm) så mycket som möjligt under denna tankning, för att stressa upp fanskapet lite och få den att fatta att det är allvar nu. Blir väl EGR-spray som nästa steg, kanske följd av ett nytt elixir i tanken sen. Vilket märke är vassast, tror ni? Det är ju trots allt fabrikatet (och priset) som är det verksamma ämnet...

/Pastorn
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Inlägg av Bempa »

Hoppas att det ger resultat
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
pastorn
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 14 maj 2012, 11:13:22
Bilmodell: Avensis 2.2 D4D D-Cat
Årsmodell: 2005
PostOrt: Västerås

Re: Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Inlägg av pastorn »

Hej igen! Återkommer till detta då jag fått tillbaka samma fel på bilen och nu mer täta intervall. :-/ Undrar om någon orkar kolla lite på följande freeze-frame-data för P0400, bilen är en Avensis 2.2 D-4D D-cat från 2005.

Calc Load (%): 22.7
ECT (°C): 43
MAP (kPa): 80
Eng RPM: 994
Veh speed (km/h): 41
IAT (°C): 6
MAF (g/s): 8.67
TPS (%): 56.1
Run time (sec) 186
Fuel pres (kPa) 34250
LAMBDA B1 S1: 0.997
O2S B1 S1(V): 0.000
Command EGR (%): 0.0
EGR Error (%): 74.2
Warm-up DTC Clr: 22
Clr Dist (km): 321
BARO (kPa): 100
ECU Volts (V): 13.808
ACC Pedal D(%): 15.7
ACC Pedal E(%): 32.9

Jag har två funderingar nu:
1) Kan jag skita i att O2S B1 S1(V) indikerar 0.000V? Antar att det är ett onormalt värde för en syresensor men lambdavärdet för samma sensor är ju 0.997 så det kanske bara är instrumentet jag använt som är lite okompatibelt? Bilen borde väl ha felkodat själva sensorn om man inte fick någon signal från den?
2) EGR error 74% när EGR command är 0%, ska jag tolka det som att EGR-ventilen inte stänger utan fastnar i öppet läge? Någon som vet hur EGR error beräknas? Jag antar nu att det är det värdet som har triggat felkoden, eller är det något annat som ser onormalt ut?

Kram på er!
/Pastorn
claecol
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 14 jan 2020, 11:59:39
Bilmodell: Avensis T25
Årsmodell: 2005
PostOrt: Norrtälje

Re: Rengöring av EGR-system (diesel) med motorn igång

Inlägg av claecol »

Dom använde en tillsats som heter "Redex Fuel Injector Cleaner", se länk, där finns även videon.

https://www.micksgarage.com/d/fuel-addi ... extra-free
Skriv svar