Instrumentpanelfel / ABS-Bromsfel - Avensis 2.0 -05

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
tony_
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 06 apr 2018, 20:23:10
Bilmodell: Avensis 2.0T
Årsmodell: 2005
PostOrt: 65300

Instrumentpanelfel / ABS-Bromsfel - Avensis 2.0 -05

Inlägg av tony_ »

Jag har läst i forumet i många år, men detta är första gången jag skriver något.
Har två mindre fel med min Avensis 2.0 2005a. Utöver dessa saker fungerar den fint för sin ålder :)

1) Då jag lägger igång blinkers till vänster, så blinkar också ikonen för dimljus i instrumentpanelen, dock med ett svagare sken. Detta började idag, aldrig sett det tidigare och som sagt det går så bara då man blinkar till vänster, aldrig då man inte blinkar eller blinkar till höger. Lägger jag på dimljusen, så denna ikon lyser gult (som det ska) och då blinkar vänster så fortsätter den lysa. Alltså bara felet då jag inte har på dimljusen. Inget stort fel, men lite irriterande då man reagerar på det hela tiden. Vad kan detta bero på? Åtgärd?

2) Då man bromsar sakta, så hörs oftast ett ljud från ABS-bromsarna i 2-3 sek. Samma ljud som då ABS används, och det vibrerar i pedalen. Exempel då det händer till 9 ggr av 10 är om jag ser att det blir rött vid trafikljus och först bromsar kraftigare, sen rullar fram till korsningen och då jag närmar mig så bromsar jag sakta från tex 20 kmh tills jag stannar. Just före bilen stannar helt hörs ljudet och vibrerar i pedalen. Litet fel, som jag har haft i säkert 1 år. Vad beror detta på? Åtgärd?

Tusen tack på förhand. Ni får fråga om jag uttrycker mig otydligt. Är ingen expert på bilservice :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Instrumentpanelfel / ABS-Bromsfel - Avensis 2.0 -05

Inlägg av cheetah1 »

1. Låter som ett jordfel. Jag hade nästan börjat med att kolla bak vid lyktan, eftersom det är enklast. Kika framförallt på om det sitter nån form av snabbkoppling som ansluter kablarna mot själva lykthuset, det är ett vanligt fel på vissa bilar (kanske inte så mycket Toyota egentligen) att jordstiftet blir för varmt och därför börjar korrodera fortare än övriga stift. Annars skulle det kunna vara en jordpunkt antingen nånstans under instrumentpanelen som instrumenthuset ansluter till, eller också, mer sannolikt, på en snabbkoppling på själva instrumenthuset.

Vad som händer när jorden är dålig är att en del av strömmen tar vägen genom en annan lampa.

2.Vanligaste felet som orsakar detta är en ABS-krans nånstans som saknar tänder eller är skadad på annat sätt.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Instrumentpanelfel / ABS-Bromsfel - Avensis 2.0 -05

Inlägg av Bempa »

Till fel nr 1 så skulle jag lägga till tips att kolla kontakten till dragkrokselen om bilen är utrustad med drag.

I övrigt så håller jag med Cheetah1
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Instrumentpanelfel / ABS-Bromsfel - Avensis 2.0 -05

Inlägg av cheetah1 »

Just det, tänk på att det bara finns dimbakljus på ena sidan också, så du behöver inte kolla båda. :)
Skriv svar