Handbroms

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Siben
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 apr 2018, 15:25:20
Bilmodell: Corolla E120
Årsmodell: 2006
PostOrt: 85463

Handbroms

Inlägg av Siben »

Hej gott folk! Har väldiga problem att få till min handbroms. Har bytt bromsskivor, belägg, fjädrar. Allt utom vajer. Har justerat vid däcken tills bromsen nyper och släppt 1-2 tack så den rullar fritt. Besiktade men gick ej igenom. Justerade vajern vid spaken och tyckte jag fick lite bättre resultat men handbromsen tar bara 7% endå. Är det någon som har haft liknande problem eller kan berätta vad jag gör för fel?

Toyota Corolla E120
Årsmodell 2006
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Handbroms

Inlägg av Neblade »

Låter som om vajern är för spänd vid handbromsspaken. Släppa på vajern vid handbromsen först och därefter justera som du gjort ute vid båda hjulen, dvs skruva åt justeringen till det låser och släpp så att det går fritt, det sista du gör är att spänna vid handbromsen så att bromsarna tar efter mellan 3-7 hack.
Är vajern i gott skick och löper lätt? Kolla att höljet är helt, annars är det lika bra att byta till nya vajrar.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Siben
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 apr 2018, 15:25:20
Bilmodell: Corolla E120
Årsmodell: 2006
PostOrt: 85463

Re: Handbroms

Inlägg av Siben »

Okej! Kanske började från fel håll då. Läste att man skulle låta bli att göra något vid spaken men muttern var iofs rätt långt dragen när jag öppnade upp och kolla idag. Ska jag släppa upp muttern hela vägen innan jag spänner vid däcken? Har inte sett några skador på höljet men ska dubbelkolla. Är de svårt att byta vajer isf? Har hört några mardrömshistorier om de.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Handbroms

Inlägg av Neblade »

Siben skrev: tor 05 apr 2018, 15:51:29 Okej! Kanske började från fel håll då. Läste att man skulle låta bli att göra något vid spaken men muttern var iofs rätt långt dragen när jag öppnade upp och kolla idag. Ska jag släppa upp muttern hela vägen innan jag spänner vid däcken? Har inte sett några skador på höljet men ska dubbelkolla. Är de svårt att byta vajer isf? Har hört några mardrömshistorier om de.
Har den fungerat bra tidigare så ska man ju inte behöva justera vid handbromsen, men många som ska fixa sin handbroms börjar med att spänna där och glömmer bort justeringen vid hjulen vilket gör att det blir mindre rörelseväg för bromsbackarna (om jag förstått konstruktionen rätt).
Det borde räcka med att släppa några varv, men framförallt se till att du inte lossar den helt, brukar vara tillräckligt trångt och knöligt.

Det är några år sedan jag ägde en Corolla, och på den bilen behövde jag inte skruva så mycket så jag minns faktiskt inte hur det ser ut, men någon annan kanske kan berätta hur jobbigt det är att byta. Jag tror det är ganska enkelt, det krångligaste brukar vara att man måste ta bort någon avgassköld och att avgassystemet ofta sitter ivägen. Men bra tålmod, ett par skyddsglasögon för all sand som ramlar ner och hyfsade verktyg så ska det nog gå bra! :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms

Inlägg av Glenn »

Är allt nytt brukar man även behöva slita in grejerna, annars justerar man på när nån kant på belägget tar i, och sen slits den ner blixtsnabbt och justeringen är helt fel, så får man justera om igen osv. Tillslut är hela belägget i ingrepp och då "håller" justeringen.

Kärvande ok, inte bromsoket alltså utan oket som delar mellan hjulen (sitter oftast mellan kaross och avgassystem) kan också göra att det blir svårjusterat.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Siben
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 apr 2018, 15:25:20
Bilmodell: Corolla E120
Årsmodell: 2006
PostOrt: 85463

Re: Handbroms

Inlägg av Siben »

Var idag och provade att få till handbromsen. Testade allt men vart inte bra endå. Tog då lös allt igen och testade beläggen jag hade innan och de vart lite bättre då faktiskt. Lyckades låsa däcken när jag körde runt 20km/h. Ska testa spänna vajern lite innan jag ger upp helt.

Ett annat problem jag märkte av är att höger bromsskiva snurrar trögt när jag trycker in den hela vägen mot hjullagret och de var lite bökigt att få in den helt. Även fast backarna inte var spända. Någon idé varför? Misstänkte att den tog i bromsskölden men kunde inte se något.
Skriv svar