Framhjulen rullar något trögt?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Framhjulen rullar något trögt?

Inlägg av no-one-else »

Har en Corolla -03 ( bästa bil jag haft), men har haft problem med att framhjulen rullar något trögt vid upphissat läge. Även besiktningen påtalade detta. Bromsarna är rengjorda och smörjda men problemet är kvar. Nån sa att felet kan sitta i bromsslangarna till oken. Kan någon bekräfta att det kan vara felet och att det blir bra om man byter dessa, tack
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Framhjulen rullar något trögt?

Inlägg av Bempa »

Bromslangar kan svälla så att dom inte släpper tillbaka bromsvätskan. Så ja det kan vara möjligt att dom är orsaken
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Framhjulen rullar något trögt?

Inlägg av Glenn »

har du gjort rent osv själv ? hur känns det om du först pressar tillbaka kolvarna i oken och snurrar ? hur trögt går det att pressa tillbaka ? ..om du sen trycker på bromsen och snurrar efter ?

Slangarna kan delaminera och agera backventiler, men det känns inte som ett vanligt fel om du har originalslangar och det är en 03'a..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Framhjulen rullar något trögt?

Inlägg av no-one-else »

Jag har inte gjort något själv, men nu är slangarna bytta iaf, men hjulen rullar lika trögt. Bortkastade pengar.
Dum fråga kanske, men ska framhjulen rulla lika lätt som bakhjulen, tänker då på att den är framhjulsdriven?
Jag förstår din fråga att man kan kolla om hjulen rullar lättare när kolven är tillbakatryckt eller inte. Har inte kollat, men kanske kan göra det en vacker dag. Tack för in-put.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Framhjulen rullar något trögt?

Inlägg av cheetah1 »

Njae, alltså, snurrar du på hjulen fram så snurrar du ju även på drivaxel och diff, så lika lätt som ett löphjul (icke drivhjul) kommer det såklart aldrig att rulla, men rullar det såpass trögt att bilprovningen reagerar känns det lite konstigt..

Som någon tidigare sa, man kan ju alltid backa ifrån kolvarna/ta av oken och se hur trögt du tycker att det snurrar..
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Framhjulen rullar något trögt?

Inlägg av Neblade »

no-one-else skrev: fre 20 apr 2018, 18:45:32 Jag har inte gjort något själv, men nu är slangarna bytta iaf, men hjulen rullar lika trögt. Bortkastade pengar.
Dum fråga kanske, men ska framhjulen rulla lika lätt som bakhjulen, tänker då på att den är framhjulsdriven?
Jag förstår din fråga att man kan kolla om hjulen rullar lättare när kolven är tillbakatryckt eller inte. Har inte kollat, men kanske kan göra det en vacker dag. Tack för in-put.
Att byta 15 år gamla bromsgummidetaljer tycker jag inte att du ska se som bortkastade pengar. :roll:
Låter ju som om det fortfarande kärvar någonstans på bromsoket, antingen kolven, bromsbelägget mot hållaren eller glidpinnarna i oket.

Om du vet hur du gör så ta isär de rörliga delarna och smörj upp med lämpliga bromsfett.
(tex https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=3662 och
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=3630, EJ kopparpasta etc!). Om du är osäker är det bättre att åka tillbaka till verkstaden igen.

Förresten, fick du anmärkning på bilprovningen eller var det bara något de tyckte?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
manbro
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 15:12:32
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2006

Re: Framhjulen rullar något trögt?

Inlägg av manbro »

Jag håller med Neblade!
Har använt ATE Plastilube bromsoksfett i flera år efter råd från en kompis.
Jag smörjer klossarnas "styrklackar" och pillar bort damaskerna om någon glidpinne kärvar, torkar rent och lägger på ATE fett.

Det är den andra länken i Neblades inlägg.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Framhjulen rullar något trögt?

Inlägg av Inf3cted »

Det går även ”skrapa” bort beläggningar från styrpinnarna med en kniv.. se till att allt är rent där beläggen sitter. Och att kolven rör sej lätt
Man ska inte behöva pressa eller ta i som en tok för att få tillbaka den :)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Framhjulen rullar något trögt?

Inlägg av Neblade »

Inf3cted skrev: fre 27 apr 2018, 05:44:53 Det går även ”skrapa” bort beläggningar från styrpinnarna med en kniv.. se till att allt är rent där beläggen sitter. Och att kolven rör sej lätt
Man ska inte behöva pressa eller ta i som en tok för att få tillbaka den :)
Väl rengjord och smord så brukar man kunna pressa in kolven med tumtryck. :D
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Framhjulen rullar något trögt?

Inlägg av no-one-else »

Hallå igen. Nu har jag bytt belägg och skivor fram då yttre belägget på ena sidan var nerslitet. Han som gjorde jobbet sa att högersidan rullade bra nu men vänster var lite mindre bra. Kollade själv men tycker nog att det är lika som tidigare. Min teori var att kolvarna skulle nu hamna i ett nytt läge pga tjockare oslitna skivor samt nya belägg och då skulle d bli bra. Men tji fick jag. Är det bara att skaffa utbytesok som gäller nu? Om jag inte är så noga kan jag köra nåt år till tror ni? ;)
Skriv svar