Framhjulen rullar något trögt?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Framhjulen rullar något trögt?

Inlägg av Neblade »

no-one-else skrev: tis 14 aug 2018, 20:15:15 Hallå igen. Nu har jag bytt belägg och skivor fram då yttre belägget på ena sidan var nerslitet. Han som gjorde jobbet sa att högersidan rullade bra nu men vänster var lite mindre bra. Kollade själv men tycker nog att det är lika som tidigare. Min teori var att kolvarna skulle nu hamna i ett nytt läge pga tjockare oslitna skivor samt nya belägg och då skulle d bli bra. Men tji fick jag. Är det bara att skaffa utbytesok som gäller nu? Om jag inte är så noga kan jag köra nåt år till tror ni? ;)
Luktar det gammalt SJ-tåg när du kört bilen så är det ingen bra idé att köra omkring så alltför länge. Förr eller senare blir hjullagret (och kanske även drivknuten) för varm och slits snabbt. Dessutom är ju inte belägg och skivor gratis heller.

Ser tre alternativ:
  1. Köp nya bromsok
  2. Köp ny packningssats på Toyota och renovera oken själv
  3. Ta isär oken och rengör själv, och hoppas på att gummidetaljerna inte är trasiga så att du måste göra punkt 2 istället.
Risken när man skruva med bromsok är att man har sönder bromsluftningsnippeln, antingen får man gänga upp större hål, eller så köper man nya ok. Så var försiktigt när du öppnar luftningsnippeln, alltid 6-kantig hylsa och böj inte skruven.

Är du osäker på hur man gör och inte orkar läsa på/har någon kompis som kan hjälpa dig är det antagligen bäst att välja alternativ 1 och lämna in till verkstad. :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Framhjulen rullar något trögt?

Inlägg av no-one-else »

Tack för svar. Ok blev bytta igår eftersom en kolv låste sig när ett belägg låg an och det blev ett jäkla oväsen. Nu är allt frid och fröjd om nu inte skivorna tog stryk men det verkar inte så iaf. Skulle givetvis bytt oken samtidigt med resten men lätt att vara efterklok.
Skriv svar