Avensis: Dog direkt efter start

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Avensis: Dog direkt efter start

Inlägg av Avensis_Owner »

För första gången idag och direkt efter starten, dog motorn. Alltså, bilen startade som vanligt, men verkade inte ha nån ork för att driva upp varvräknaren, utan varvräknaren fortfarande på 1, dog motorn efter bara några sekunder. Vid andra försöket likadant, gasa hjälpte inte. Vid tredje försöket gick det att ha bilen igång och efter nåra minuter fungerade allt normalt och jag kom iväg. Viktigt att nämna är att inga lampor lyser men den hade stått på parkeringen (under bar himmel) över helgen. har inte upplevt samma problem tidigare.


Vid senaste servicen sade verkstadskillen att drivlinan och batteriet behöver bytas men dagens symtom har jag svårt att koppla till de två. Anledningen är den att om batteriet är dåligt då borde den inte starta alls och en dålig drivlina är en som är av, eller?

Bilen är fullservad Avensis 2003.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Avensis: Dog direkt efter start

Inlägg av PierreW »

Hmm 03, jag hade satsat mina slantar på att det är el-delen i bakkant på tändningslåset som gett upp, väldigt vanligt på just den modellen.
Den blir utsliten helt enkelt och det blir då väldigt konstiga fenomen som följd, bland annat brukar det sluta med att bilen inte går att starta alls då el-delen på låset inte följer med hela vägen och aktiverar startmotorn.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar