Sida 1 av 2

Rav4 02 problem enl frugan

Postat: tor 08 feb 2018, 18:59:22
av Turbojesus
Tjena. Frugan klagar på att bilen ibland "skakar och låter mekaniskt runt och över 90km/h".
Jag gick ut å körde en bit å kollade lite. Tycker upphängningen ser lite suspekt ut. Ser ännu ut som att infästningen till stötdämparen ligger väldigt nära fälgen? Från utsidan ser man även att lite av undersida av bromsskölden bokstavligen ligger emot insidan av fälgen på båda sidor.. Ska det vara såhär eller är det nåt tokigt?
Toyota Rav4 2002 Bensin

Med vänlig hälsning, Daniel

Re: Rav4 02 problem enl frugan

Postat: tor 08 feb 2018, 19:01:26
av Turbojesus
Det är bak det gäller.

Re: Rav4 02 problem enl frugan

Postat: tor 08 feb 2018, 20:50:09
av cheetah1
Låter som att det sitter helt fel fälgar på...?
Alternativet är att hjullagret har havererat å det grövsta, men då skulle det för det första bara vara på ena sidan, och för det andra skulle det inte låta lite runt 90, det skulle skrapa och leva om till förbannelse, oavsett hastighet, och 90 km/h är en hastighet som skulle vara gravt olämplig, om ens möjlig, att köra i...

Re: Rav4 02 problem enl frugan

Postat: fre 09 feb 2018, 08:50:21
av Turbojesus
Fälgarna är nog inte fel för dem har ju suttit på sedan vi köpte bilen för typ 5år sedan.
Kan bromssköldarna havererat i sina fästen på nå vis tro?

Vart trycker jag för att lägga upp bild?

Re: Rav4 02 problem enl frugan

Postat: fre 09 feb 2018, 08:51:35
av Turbojesus
IMG_1667.JPG
IMG_1667.JPG (1.03 MiB) Visad 3263 gånger

Re: Rav4 02 problem enl frugan

Postat: fre 09 feb 2018, 17:28:24
av tobo
Plocka av ett hjul och titta..? ;)

Re: Rav4 02 problem enl frugan

Postat: fre 09 feb 2018, 17:36:12
av Micke2
Ta av bakhjulen och inspektera bromsbeläggens beskaffenhet.
Bromsskivan visar tecken av järn mot järn, eller också är de bara väldigt dåliga i allmänhet.

Kolla då också bromssköldarna samtidigt.
Jag fick personligen ut och bryta loss en totalt sönderrostad bromssköld efter vägen, då det blev ett fruktansvärt skrapande i motorvägsfart för två år sen ungefär.
Skulle väl ha satt dit nya, men vi kör nu helt utan bak, och det är inget problem med bilprovningen.


Värmeskölden till avgasröret ramlade ner på kardanaxelns bakre knut förra vintern.
Det blev oväsen ska du veta. Med fyra "skrammel" per kardan-varv levde den Dantes femte ring av inferno trots 10km/h.!
Jag fick tillverka nya fästhörn i ny plåt till värmeplåten som jag sen skruvade dit med genomgående skruv i frisk del av värmeplåten.
Sen fick jag också borra ur gamla skruvarna i bensintankflänsen där värmeplåten så ogenomtänkt är fastskruvad. Släppte INTE!
Nu går den tyst igen.

Vi har alltså också en 2002 Rav4 4wd, och karrossen har inte rostat ett dyft. Beröm på bilprovningen tom. (Rostsskyddade den själv, när den var relativt ny)
Bara värmeplåtar och bromssköldar som rostat sönder.

Re: Rav4 02 problem enl frugan

Postat: lör 10 feb 2018, 12:16:16
av Andreas1
Håller med föregående.
Ser ut som skivan mår dåligt,sen om beläggen är tokslut el att det ligger något mellan belägg o skiva .
Att det skakar o låter tyder på bromsarna troligen kärvar..
Hade en bil på lyften igår där vi fick bryta ut beläggen med brytjärn..
Att bromsskölden skulle orsaka mer än lite skrapljud är ganska otänkbart o att hjullagret skulle vara så slut då skulle ni inte kunna hålla 30 km/h utan hörselkåper..
Så plocka av hjulen o kolla o känn på bromsarna så har du nog problemet där

Re: Rav4 02 problem enl frugan

Postat: lör 10 feb 2018, 12:30:05
av Turbojesus
Bromsarna OK. Det var båda sköldarna som var av i fösterna samt höger fjäder var av. Ngn som har koll på ifall det krävs några specialverktyg för att byta fjädrarna?

Med vänlig hälsning, danne

Re: Rav4 02 problem enl frugan

Postat: sön 11 feb 2018, 16:23:16
av cheetah1
Om du vill slippa skruva isär hela upphängningen för att släppa ner bärarmen så är ett par fjäderkompressorer till hjälp. Annars behöver du bara ha det om du har kompletta fjäderben, typ MacPherson (eller Mack-Persson som min fordonslärare kallade dom), men det har man oftast inte bak, men ska du få ur (eller om den är av, kanske framförallt få i den nya) fjädern måste du släppa ner bärarmen om du inte använder det, då den är rejält förspänd även i helt utfjädrat läge.

Sen är det lämpligt att byta bägge fjädrarna samtidigt, gamla slitna fjädrar har en annan fjädringskoefficient än nya, så du kan få lite märklig väghållning om du bara byter den ena.