Eberspächer värmare.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
EKAN
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 19 jul 2014, 19:04:24
Årsmodell: 0
PostOrt: Jönköping

Eberspächer värmare.

Inlägg av EKAN »

Hej.

Jag har fått problem med dieselvärmare med tidur i min Auris d4d 2008.

Värmaren har fungerat bra dom 3 vintrarna jag har haft bilen men den har börjat att strula.

Den sista tiden så har den startat men stannar efter en 8-10 min. Fläkten i värmaren och fläkten inne i bilen går men själva brännarn stannar. Nu startar inte värmaren alls utan det är bara fläktarna som går.

Lurar på om glödstift och brännkammaren har blivit dåligt och detta brukar ju gå att byta.
Jag har ringt till Toyotaverkstaden och frågat om modellbeteckningen på värmaren men dom får inte fram det. Men dom får fram Toyotas interna artikel nr på värmaren vilket är 87110 0230 och det ska vara en Eberspächer.
Någon som vet modellbeteckningen på denna värmaren så att det går att beställa på nätet?

Vet någon om värmaren stängs av om batteriet går under en viss volt?

Med vänlig hälsning, Daniel
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Eberspächer värmare.

Inlägg av Bempa »

Det sitter nog en klisterlapp på insidan av motorhuven med alla beteckningar på dieselvärmaren
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
EKAN
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 19 jul 2014, 19:04:24
Årsmodell: 0
PostOrt: Jönköping

Re: Eberspächer värmare.

Inlägg av EKAN »

Hej och tack för svar.

Har varit nere vid bilen och mycket riktigt så sitter det en lapp under huven vad det är för Eberspächer. Det är en Hydronic II-H D5Z-H.

Har letat lite på eBay men hittar bara glödstift. Borde det inte att få tag i brännkammaren med?

Är det svårt att byta kammare och stift?

Värmaren sitter inte helt smidigt till heller...
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Eberspächer värmare.

Inlägg av Bempa »

Här verkar det finnas lite reservdelar

http://en.ogrzewaniepostojowe.eu/produk ... ii-h-d5z-h

Ja du :D om det är lätt eller inte är väldigt svårt att uttala sig om då det hänger väldigt mycket på dina kunskaper och din skruvarerfarenhet. Men det är ju ingen raketforskning.

Det går ju även att utläsa felkoder ur värmarna med en Eberspächer felkodsläsare, alltså inte via bilens diagnossystem.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
EKAN
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 19 jul 2014, 19:04:24
Årsmodell: 0
PostOrt: Jönköping

Re: Eberspächer värmare.

Inlägg av EKAN »

Jo jag har en del skruvvana men tänkte mer på om det är krångligt på just den modellen.

Ska se först om jag kan hitta någonstans någon som läser felkoder på värmaren då.

Med vänlig hälsning, Daniel.
Skriv svar