Batterilampa lyser samt ingen halvljusautomatik

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Toyota Tobbe
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 20 dec 2017, 23:31:16
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Batterilampa lyser samt ingen halvljusautomatik

Inlägg av Toyota Tobbe »

Det är så att jag har skaffat en Avensis 1,8l 2006 åt min far. :)

För en vecka sedan så började batterilampan lysa samt att halvljusautomatiken la av.

Jag har bytt till ett nytt batteri utan framgång.

Jag har också bytt generator till en bättre begagnad som rullat 6000mil också det utan framgång.

Dock så märkte jag efter generatorbytet att batterilampan slocknade för någon sekund för att sedan åter lysa konstant.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med det här jobbiga problemet.

Tack på förhand. 😉
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Batterilampa lyser samt ingen halvljusautomatik

Inlägg av Bempa »

Fråga 1. Har du kontrollerat vad generatorn laddar?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Batterilampa lyser samt ingen halvljusautomatik

Inlägg av riclin »

Toyota Tobbe skrev: ons 20 dec 2017, 23:46:04 Det är så att jag har skaffat en Avensis 1,8l 2006 åt min far. :)

För en vecka sedan så började batterilampan lysa samt att halvljusautomatiken la av.

Jag har bytt till ett nytt batteri utan framgång.

Jag har också bytt generator till en bättre begagnad som rullat 6000mil också det utan framgång.

Dock så märkte jag efter generatorbytet att batterilampan slocknade för någon sekund för att sedan åter lysa konstant.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med det här jobbiga problemet.

Tack på förhand. 😉
Nu vet inte jag exakt vad du menar med halvljusautomatik. Men på åtminstånde 06B, dvs den ansiktslyfta Avensisen (Den har blinkers i backspeglarna) Så finns det ett "Auto" läge på ljusreglaget i bilen. Men på bilar sålda i Sverige, så är det inte inkopplat. Utan halvljuset är på hela tiden. Man kan dock höra att det knäpper till i ett relä, om man kör in eller ut ur en mörk tunnel.

Men du kanske menade att halvljuset inte går igång, när du startar bilen?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Batterilampa lyser samt ingen halvljusautomatik

Inlägg av cheetah1 »

Halvljusautomatik är det som i länder där det är lagstadgat automatiskt tänder halvvljuset. På vissa vilar går det på tändningen, på vissa går det på oljetrycket och på vissa, som denna, går det på laddningen från generatorn.

Börja med att mäta på polerna på batteriet när motorn är igång. Allt under 13,0-13,5 volt på tomgång innebär att det inte laddar tillräckligt, och är det under åtminståne 13,8-14 volt om du varvar upp motorn lite är det likaledes dåligt.

Felet kan dock bero på andra saker än generatorn. Det "klassiska" är antingen att släpringarna, likriktaren eller regulatorn (som samtliga sitter i generatorn på "moderna" bilar) har givit upp, men det kan även vara dålig jordfläta mellan motorn och karossen, kasst relä eller säkring till fältlindningen (leta efter en säkring i manualen som heter ALT), eller bara dålig kontakt nån annanstans.
P-H
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 05 feb 2024, 16:15:43
Bilmodell: Urban Cruiser
Årsmodell: 2009
PostOrt: Stockholm

Re: Batterilampa lyser samt ingen halvljusautomatik

Inlägg av P-H »

Hur gick det med detta, löste det sig? Har samma problem med en Urban Cruiser (diesel) 2009. Halvljusautomatik har slutat att fungera och man behöver sätta på det själv och batterilampan lyser. Har bytt batteri (Bosch S4026) och generator (Ridex 4G0535).

Batteriet ger 13.03v 564 AEN (630)
Laddning 13.97v
Start test 13.90v
"Load" test (halvljus, fläkt, radio, sätesvärmare) 13.81v

Har testat med en jordkabel från generator till minuspolen på batteri om det skulle vara dålig gjord men ingen skillnad.
Har tittat igen om alla säkringar men inte hittat någon trasig.

Någon som har någon idea vad det kan vara?
Skriv svar