Batterilampa lyser samt ingen halvljusautomatik

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Toyota Tobbe
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 20 dec 2017, 23:31:16
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Batterilampa lyser samt ingen halvljusautomatik

Inlägg av Toyota Tobbe » ons 20 dec 2017, 23:46:04

Det är så att jag har skaffat en Avensis 1,8l 2006 åt min far. :)

För en vecka sedan så började batterilampan lysa samt att halvljusautomatiken la av.

Jag har bytt till ett nytt batteri utan framgång.

Jag har också bytt generator till en bättre begagnad som rullat 6000mil också det utan framgång.

Dock så märkte jag efter generatorbytet att batterilampan slocknade för någon sekund för att sedan åter lysa konstant.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med det här jobbiga problemet.

Tack på förhand. 😉

Användarvisningsbild
Bempa
Inlägg: 772
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Batterilampa lyser samt ingen halvljusautomatik

Inlägg av Bempa » tor 21 dec 2017, 08:59:16

Fråga 1. Har du kontrollerat vad generatorn laddar?
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ST165 3sgte Brum Brum
ST165 3sgte Reservdelsbil/Delar säljes
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson

riclin
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Batterilampa lyser samt ingen halvljusautomatik

Inlägg av riclin » tor 21 dec 2017, 19:07:10

Toyota Tobbe skrev:
ons 20 dec 2017, 23:46:04
Det är så att jag har skaffat en Avensis 1,8l 2006 åt min far. :)

För en vecka sedan så började batterilampan lysa samt att halvljusautomatiken la av.

Jag har bytt till ett nytt batteri utan framgång.

Jag har också bytt generator till en bättre begagnad som rullat 6000mil också det utan framgång.

Dock så märkte jag efter generatorbytet att batterilampan slocknade för någon sekund för att sedan åter lysa konstant.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med det här jobbiga problemet.

Tack på förhand. 😉
Nu vet inte jag exakt vad du menar med halvljusautomatik. Men på åtminstånde 06B, dvs den ansiktslyfta Avensisen (Den har blinkers i backspeglarna) Så finns det ett "Auto" läge på ljusreglaget i bilen. Men på bilar sålda i Sverige, så är det inte inkopplat. Utan halvljuset är på hela tiden. Man kan dock höra att det knäpper till i ett relä, om man kör in eller ut ur en mörk tunnel.

Men du kanske menade att halvljuset inte går igång, när du startar bilen?
Avensis 2,0 CVT Premium -13 (Nuvarande). Avensis 2,4 (aut) Executive -08 (Såld vid 20.000 mil). Avensis 2,0 (man) Business -04 (Såld vid 27.000 mil). Avensis 2,0 (man) Sol -01 (Inlöst efter krock vid 33.000 mil). Avensis 2,0 (man) Sol -98 (Såld vid 13.500 mil)

Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3360
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Batterilampa lyser samt ingen halvljusautomatik

Inlägg av cheetah1 » tor 21 dec 2017, 19:25:50

Halvljusautomatik är det som i länder där det är lagstadgat automatiskt tänder halvvljuset. På vissa vilar går det på tändningen, på vissa går det på oljetrycket och på vissa, som denna, går det på laddningen från generatorn.

Börja med att mäta på polerna på batteriet när motorn är igång. Allt under 13,0-13,5 volt på tomgång innebär att det inte laddar tillräckligt, och är det under åtminståne 13,8-14 volt om du varvar upp motorn lite är det likaledes dåligt.

Felet kan dock bero på andra saker än generatorn. Det "klassiska" är antingen att släpringarna, likriktaren eller regulatorn (som samtliga sitter i generatorn på "moderna" bilar) har givit upp, men det kan även vara dålig jordfläta mellan motorn och karossen, kasst relä eller säkring till fältlindningen (leta efter en säkring i manualen som heter ALT), eller bara dålig kontakt nån annanstans.
BMW F650GS -01 - Min leksak
Skoda Octavia -05 - Min brukis
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster