Kamremsbyte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Corolla1998
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 20:12:02
Bilmodell: Corolla 1.6
Årsmodell: 98
PostOrt: 86533

Kamremsbyte

Inlägg av Corolla1998 »

Hej. Ny i klubben idag. Tack för insläpp.
Jag har en Corolla 1.6 4afe 1998. I Haynes rep.handbok står det att man ska byta kamrem efter 6 år/10 000 mil. Senast jag bytte köpte jag från Biltema av märket Optibelt. Jag har skrivit upp ett bytesdatum och 12 000 mil. Kan det stämma på kamremmen på det märket? Kan det också stämma att 1.6 4afe 1998 ska bytas efter 12 000 mil?
Är det olika antal mil på olika märken?
Hoppas ni kan hjälpa mig!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Kamremsbyte

Inlägg av Bempa »

Hej och välkommen :D
Från början så va det 6år 10 000 mil, men Toyota har uppdaterat sina servicescheman flera gånger. Så det är mycket möjligt att det är 12 000 mil numera, kan kolla upp det imorgon. :thumbup:

Edit: Ja numera 12 000 mil intervall på kamrem
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Corolla1998
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 20:12:02
Bilmodell: Corolla 1.6
Årsmodell: 98
PostOrt: 86533

Re: Kamremsbyte

Inlägg av Corolla1998 »

Tack så mycket för ett bra och snabbt svar Bempa! Då får vi se vad som kommer först, 32700 mil eller 6 år.
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Kamremsbyte

Inlägg av Codriver »

Dessutom är det ju så med dessa motorer att om kamremmen går av så händer inget allvarligt med motorn. Så klart stannar bilen men det är inga dyra motorskador som uppstår. Dit med ny rem så går den igen.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kamremsbyte

Inlägg av Neblade »

Codriver skrev: mån 11 dec 2017, 22:30:34 Dessutom är det ju så med dessa motorer att om kamremmen går av så händer inget allvarligt med motorn. Så klart stannar bilen men det är inga dyra motorskador som uppstår. Dit med ny rem så går den igen.

Det sägs ju att det är en non-interference. Men en rem som går av har rätt mycket kraft och kan slå sönder saker på vägen.
En multirem gick sönder på min Saab 9-3 (huga!) när jag hade den utlånad och tog med sig ett oljerör/slang, så att olja läckte ut. Som tur var så stannade föraren direkt när lamporna tändes, annars hade det nog blivit lite varmt. :wtf:
Så bara för att ventilerna inte kolliderar med kolvarna så är det ingen garanti för att det bara är att hänga på en ny rem och köra!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kamremsbyte

Inlägg av Glenn »

Jag har gjort samma sak på min 9-5 aero, generatorn skar varvid multiremmen gick av och piskade av oljeslangarna till oljekylaren, vilket resluterade i noll oljetryck och ett höger framhjul helt täckt med het motorolja..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kamremsbyte

Inlägg av Neblade »

Glenn skrev: sön 17 dec 2017, 02:17:30 Jag har gjort samma sak på min 9-5 aero, generatorn skar varvid multiremmen gick av och piskade av oljeslangarna till oljekylaren, vilket resluterade i noll oljetryck och ett höger framhjul helt täckt med het motorolja..
OKej, jag såg aldrig min bil innan den var lagad och skulle hämtas på en verkstad nere i typ Oskarshamn. :lol: Så jag vet inte exakt vad som gick åt.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Corolla1998
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 20:12:02
Bilmodell: Corolla 1.6
Årsmodell: 98
PostOrt: 86533

Re: Kamremsbyte

Inlägg av Corolla1998 »

Tack för bra svar och trevlig diskussion. Jag kommer att byta vid 32700 mil/6 år även om motorn håller om jag kör längre och remmen går av. Men 4a4e är ganska okomplicerad motor så jag tror inget speciellt går sönder. Saab 9-3- och 9-5-motorer inbillar jag mig vara mer avancerade och mer känsliga. Men nu är jag kanske ute och cyklar...🙄.
Före Corollan hade jag en Volvo 945 som kamremmen gick av på, men inget hände med motorn. Bara att byta rem och köra igen. Likadant med Toyotan har jag också läst. Men det är klart, har man riktig otur kan det kanske hända något ändå.
Undrar vad som händer med VVTI-motorn om kedjan går av? Men det gör den väl inte hoppas jag!
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Kamremsbyte

Inlägg av Codriver »

Det finns så klart risker med att remmar går av, som de andra skriver.
Bättre att byta i tid.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Urban0920
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 21 apr 2019, 16:36:09
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 98
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Re: Kamremsbyte

Inlägg av Urban0920 »

6år eller 10000mil mellan byte för en kamrem kan det stämma?
Jag tycker 6år verkar lite?
Skriv svar