Sida 1 av 1

Kamremsbyte

Postat: tis 05 dec 2017, 21:02:50
av Corolla1998
Hej. Ny i klubben idag. Tack för insläpp.
Jag har en Corolla 1.6 4afe 1998. I Haynes rep.handbok står det att man ska byta kamrem efter 6 år/10 000 mil. Senast jag bytte köpte jag från Biltema av märket Optibelt. Jag har skrivit upp ett bytesdatum och 12 000 mil. Kan det stämma på kamremmen på det märket? Kan det också stämma att 1.6 4afe 1998 ska bytas efter 12 000 mil?
Är det olika antal mil på olika märken?
Hoppas ni kan hjälpa mig!

Re: Kamremsbyte

Postat: tis 05 dec 2017, 21:33:28
av Bempa
Hej och välkommen :D
Från början så va det 6år 10 000 mil, men Toyota har uppdaterat sina servicescheman flera gånger. Så det är mycket möjligt att det är 12 000 mil numera, kan kolla upp det imorgon. :thumbup:

Edit: Ja numera 12 000 mil intervall på kamrem

Re: Kamremsbyte

Postat: mån 11 dec 2017, 21:35:24
av Corolla1998
Tack så mycket för ett bra och snabbt svar Bempa! Då får vi se vad som kommer först, 32700 mil eller 6 år.

Re: Kamremsbyte

Postat: mån 11 dec 2017, 22:30:34
av Codriver
Dessutom är det ju så med dessa motorer att om kamremmen går av så händer inget allvarligt med motorn. Så klart stannar bilen men det är inga dyra motorskador som uppstår. Dit med ny rem så går den igen.

Re: Kamremsbyte

Postat: lör 16 dec 2017, 23:51:10
av Neblade
Codriver skrev: mån 11 dec 2017, 22:30:34 Dessutom är det ju så med dessa motorer att om kamremmen går av så händer inget allvarligt med motorn. Så klart stannar bilen men det är inga dyra motorskador som uppstår. Dit med ny rem så går den igen.

Det sägs ju att det är en non-interference. Men en rem som går av har rätt mycket kraft och kan slå sönder saker på vägen.
En multirem gick sönder på min Saab 9-3 (huga!) när jag hade den utlånad och tog med sig ett oljerör/slang, så att olja läckte ut. Som tur var så stannade föraren direkt när lamporna tändes, annars hade det nog blivit lite varmt. :wtf:
Så bara för att ventilerna inte kolliderar med kolvarna så är det ingen garanti för att det bara är att hänga på en ny rem och köra!

Re: Kamremsbyte

Postat: sön 17 dec 2017, 02:17:30
av Glenn
Jag har gjort samma sak på min 9-5 aero, generatorn skar varvid multiremmen gick av och piskade av oljeslangarna till oljekylaren, vilket resluterade i noll oljetryck och ett höger framhjul helt täckt med het motorolja..

Re: Kamremsbyte

Postat: sön 17 dec 2017, 20:48:06
av Neblade
Glenn skrev: sön 17 dec 2017, 02:17:30 Jag har gjort samma sak på min 9-5 aero, generatorn skar varvid multiremmen gick av och piskade av oljeslangarna till oljekylaren, vilket resluterade i noll oljetryck och ett höger framhjul helt täckt med het motorolja..
OKej, jag såg aldrig min bil innan den var lagad och skulle hämtas på en verkstad nere i typ Oskarshamn. :lol: Så jag vet inte exakt vad som gick åt.

Re: Kamremsbyte

Postat: tis 19 dec 2017, 21:43:34
av Corolla1998
Tack för bra svar och trevlig diskussion. Jag kommer att byta vid 32700 mil/6 år även om motorn håller om jag kör längre och remmen går av. Men 4a4e är ganska okomplicerad motor så jag tror inget speciellt går sönder. Saab 9-3- och 9-5-motorer inbillar jag mig vara mer avancerade och mer känsliga. Men nu är jag kanske ute och cyklar...🙄.
Före Corollan hade jag en Volvo 945 som kamremmen gick av på, men inget hände med motorn. Bara att byta rem och köra igen. Likadant med Toyotan har jag också läst. Men det är klart, har man riktig otur kan det kanske hända något ändå.
Undrar vad som händer med VVTI-motorn om kedjan går av? Men det gör den väl inte hoppas jag!

Re: Kamremsbyte

Postat: ons 20 dec 2017, 07:52:06
av Codriver
Det finns så klart risker med att remmar går av, som de andra skriver.
Bättre att byta i tid.

Re: Kamremsbyte

Postat: tor 25 apr 2019, 15:46:34
av Urban0920
6år eller 10000mil mellan byte för en kamrem kan det stämma?
Jag tycker 6år verkar lite?