Trött motor..räcker tändstift byte?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Trött motor..räcker tändstift byte?

Inlägg av Msevl »

Har köpt en bil som jag haft 1månad.gjorde service enligt bok men tändstift byttes ej.
Nu känner jag att motorn är lite trött.
Kan ett tändstift byte göra nåt åt saken?
Annars funkar bilen kanon!
Toyota corolla verso 06

O måste man koppla ur batteriet för bytet?
Det är ju en del el man kopplar bort.fick för mig att jag inte kopplade bort batteriet på gamla bilen
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Trött motor..räcker tändstift byte?

Inlägg av cheetah1 »

Tror inte ens jag brukar koppla ur elkontakterna på dessa motorerna, brukar gå att pilla ur tändspolen ändå. Men även om du gör det är det en Toyota, så det är ju inte svårt (på VAG krävs det civilingenjörsexamen i kontaktdemontering för att få loss dom utan att ha sönder dom). Av med plastkåpan, ur med elkontakterna, lossa skruven som håller tändspolen på plats, upp med spolarna, byt stift, i med spolarna, skruva fast (inte för hårt, det är bara gjuten aluminium i ventilkåpan - inte jättestadiga grejer), i med kontakterna och på med locket.
Batteriet behöver du inte bry dig om, spolarna är strömlösa sålänge tändningen är av.

Däremot ställer jag mig högst tveksam till att det är därför du upplever den som trött. Vilken motor är det? I synnerhet 2,0:an upplever jag som ganska trött, då den har en effektkurva där mesta effekten kommer efter 3-4000 rpm. Dessutom vet jag inte hur det är med Corolla, men på Avensis är den rätt högt utväxlad, så vill man att det ska röra på sig måsta man ligga på låga växlar så man håller varvtalet uppe. Jag upplever att min 110-hästars Skoda är bra mycket piggare än mammas Avensis med 150 hästar, tack vare detta, men kommer man upp i varvtal skjuter det ju på bättre.
1,8:an (om den ens fanns i Verson) tyckte jag nog var lite piggare på låga varv, men kanske inte så mycket.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Trött motor..räcker tändstift byte?

Inlägg av Msevl »

Det är en 1,8 ..129hk.
En verso. Min gamla avensis hade samma motor men var piggare. Speciellt backar. Den här gråter i en backe.
På 5ans växel.
Så därför jag undrar om det kan hjälpa.
Vet ej när stiften byttes sist.kanske var flera år sen.

Sen har det hänt 2 ggr att den inte startar upp. Endast radio mm ..saknar tiden man hade NYCKLAR

Japp ..vet hur man byter tändstift😀gjort det innan då jag vägrar betala runt tusen på verkstad. Så jag fick göra det på min gamla bil. Och herre vad enkelt..
Jag som tjej gjorde det på ca 15 minuter.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Trött motor..räcker tändstift byte?

Inlägg av cheetah1 »

Grejen är att om det sitter platinastift i så är bytesintervallet på dom 12000 mil, så flera år är fullt rimligt isåfall. Det brukar snarare vara att den börjar missa och ha sig om stiften är dåliga, och det ska gå väldigt långt för att man ska märka nåt alls. Jag säger inte att det är fel att byta stift, prova gärna, det är ju ingen jättestor kostnad, men jag tror inte att du kommer märka nån jätteskillnad.

Jag kollade lite specifikationer, och tomvikten på Corolla Verson är gott och väl 200 kilo högre än för en Avensis. En (mycket) grov tumregel att 10 kilo mer vikt ger samma effekt som en hästkraft mindre. Dessutom är motorer individer, även om dom massproduceras blir inte effektkurvan likadan på alla motorer, i synnerhet inte om det är några år mellandom, då mindre förändringar görs under motorns produktionscykel.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Trött motor..räcker tändstift byte?

Inlägg av Msevl »

Tack. Avensis verso är dock större än corolla verso.
Bilen jag hade innan var en vanlig avensis.
2002a
Så mellan en vanlig avensis o en Verso är skillnaden höjden som du skrev. Den är mycket högre.

Men ja..jag ska ändå byta ut de snart så får vi se. Den har ju inte velat starta 2ggr heller. Kan ju bero på stiflet... Man får trycka på knappen massa ggr så kommer den igång.
Men ja...jag saknar ju att ha en nyckel.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Trött motor..räcker tändstift byte?

Inlägg av cheetah1 »

Det var det jag skrev. ;)
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Trött motor..räcker tändstift byte?

Inlägg av Msevl »

Ja a a😀😁tack
Bara o hålla tummarna så får jag ge mig på detta nästa vecka
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Trött motor..räcker tändstift byte?

Inlägg av Inf3cted »

Hur gick det? Är nyfiken om det hjälpte då jag har lite liknande problem :)
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Trött motor..räcker tändstift byte?

Inlägg av Msevl »

Har inte kommit så långt än,för
1-skitväder...
2-hittar inte verktyget hemma...
men ja...detta är i mitt huvud varje dag
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Trött motor..räcker tändstift byte?

Inlägg av Msevl »

Nu så!!!
Har jag bytt!
Fick en helt ny bil..pigg o glad
Bilagor
DSC_2244.JPG
DSC_2244.JPG (250.33 KiB) Visad 4046 gånger
Skriv svar