Påverkar tilläggsvärmaren motortempen??

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Danne77
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 23 okt 2017, 13:56:38
Bilmodell: Avensis T27 Diesel
Årsmodell: 2010
PostOrt: Byske

Påverkar tilläggsvärmaren motortempen??

Inlägg av Danne77 »

Nu när tempen kröp strax under noll ute märkte jag att motorn inte gick upp till normaltemp trots en körsträcka på över 1 mil.
Tror jag hade tilläggsvärmaren som ska hjälpa till att värma kupen avslagen men påverkar den även motortempen?
/Daniel
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Påverkar tilläggsvärmaren motortempen??

Inlägg av cheetah1 »

Ja. Skulle tillochmed drista mig till att säga att det är dess huvudsyfte.
Danne77
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 23 okt 2017, 13:56:38
Bilmodell: Avensis T27 Diesel
Årsmodell: 2010
PostOrt: Byske

Re: Påverkar tilläggsvärmaren motortempen??

Inlägg av Danne77 »

cheetah1 skrev: mån 23 okt 2017, 15:11:34 Ja. Skulle tillochmed drista mig till att säga att det är dess huvudsyfte.
Ok perfekt, tack för hjälpen. :)
Danne77
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 23 okt 2017, 13:56:38
Bilmodell: Avensis T27 Diesel
Årsmodell: 2010
PostOrt: Byske

Re: Påverkar tilläggsvärmaren motortempen??

Inlägg av Danne77 »

Blev lite följdfrågor för jag har lite bråttom att få koll på motortempen innan månadsskiftet då mina 6 månader för att upptäcka dolda fel går ut.

Har bara varit mellan 0 till -2 här än så länge och innan jag hittade knappen för att slå på tilläggsvärmaren gick tempen upp halvvägs till normaltemp.

Nu med värmaren påslagen lyser knappens lampa konstant och efter körning hör man att värmaren är igång, men trots +1 grad ute går tempen inte riktigt hela vägen upp till normaltemp trots 1 mils körning utan stannar 1-2 streck under på den digitala stegen (har alltid gått till prick mitten när det varit varmare ute). Och jag upplever det långsamt för den att nå en ens dit (ca 5-6km i 70-80km/h).

Har kollat kylarvätskenivån som är ok.

Finns det någon annan förklaring än att tilläggsvärmaren inte gör sitt jobb som den ska?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Påverkar tilläggsvärmaren motortempen??

Inlägg av cheetah1 »

Ja, det är isåfall termostaten som är kass. Är det inte kallare än runt nollan ska den definitivt orka upp till normal temp med tilläggsvärmaren, egentligen utan större problem utan den också, så det känns som nästa steg - byt termostat.
Danne77
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 23 okt 2017, 13:56:38
Bilmodell: Avensis T27 Diesel
Årsmodell: 2010
PostOrt: Byske

Re: Påverkar tilläggsvärmaren motortempen??

Inlägg av Danne77 »

cheetah1 skrev: ons 25 okt 2017, 16:22:07 Ja, det är isåfall termostaten som är kass. Är det inte kallare än runt nollan ska den definitivt orka upp till normal temp med tilläggsvärmaren, egentligen utan större problem utan den också, så det känns som nästa steg - byt termostat.
Ok, det är första hösten med den här bilen och diesel överhuvudtaget så är lite osäker på vad man ska förvänta sig och när tilläggsvärmaren verkligen ska behövas. Så jag ville kolla här innan jag ringde bilfirman så man hade lite kött på benen.

Testade utan värmaren och vid +2grader gick tempen bara halvvägs till normal men med värmaren gick den vidare upp till normal så ditt tips om termostaten verkar trolig.
Tack för hjälpen!

/Daniel
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Påverkar tilläggsvärmaren motortempen??

Inlägg av cheetah1 »

Alltså, moderna dieslar är ju sega att komma upp i temp, men riktigt så illa ska det ju inte behöva vara.. Prova. Det kostar nästan inget om du kan göra det själv, och ännu mindre om dom gör det på dolda-fel-garantin.
Skriv svar