Missljud, däckvikt eller hjullager ?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
HasseP
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 18:39:14
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2002

Missljud, däckvikt eller hjullager ?

Inlägg av HasseP »

Tjena

Har sökt info om detta överallt men hittar inget.

Har precis köpt 4 st nya vinterdäck. Dem monterades på mina gamla alufälgar av en däckfirma.
Direkt efter montering på bilen hör man ett dovt ljud från ett av hjulen, särskilt tydligt vid farter över 50. Vid 80-90 km/h låter det som en lufttryckskompressor, (som ändrar varvtal i olika farter)
Det överröstar dubbsmattret med råge.
Men detta däcket har en inre däckvikt som inte alls är klämd på ordentligt, så den bildar en stor glipa, minst 5mm i diameter. Det jag undrar är om denna glipa kan skapa ett missljud, annars är det ju lustigt om det är ett hjullager som just har gått. Då jag bytte däcken hade jag kört 2 mil på sommardäck och det fanns inget missljud och direkt efter bytet till vinterdäck så var ljudet där efter bara 200 meters färd.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Missljud, däckvikt eller hjullager ?

Inlägg av cheetah1 »

Tänker att det kanske kan bli nåt visselfenomen när luften kommer in i glipan när vikten färdas framåt, men när vikten färdas bakåt (när den är rakt ner är den ju faktiskt stilla i en bråkdels sekund i förhållande till vägen) är den tyst..

Hör med däckfirman om dom inte kan balansera om det hjulet och se om det försvinner.

Annars är det ett typiskt hjullagerljud du beskriver, men det låter, som du säger, lite väl mycket som ett sammanträffande..

Edit: Är det förresten en fälg som det går att sätta klämvikter på insidan på då? Många alufälgar ska ju ha klistervikter på insidan..
HasseP
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 18:39:14
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2002

Re: Missljud, däckvikt eller hjullager ?

Inlägg av HasseP »

Det var vad jag också tänkte.
Nu när jag har vant mig med ljudet hör jag det från 30 km/h men ej därunder, så den tid den är still lär ju vara svår att märka/höra.

Ja jag ska dit men jag tänkte först höra om nån annan har varit med om det. Men det kanske inte är så vanligt förekommande.

De har klistervikter just bakom fälgekrarna för det går inte att sätta klämvikter på utsidan.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Missljud, däckvikt eller hjullager ?

Inlägg av Inf3cted »

Om det låter mer än dubbarna så har det inget med vikten att göra :) men låter som ett hjullager helt klart
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Missljud, däckvikt eller hjullager ?

Inlägg av Codriver »

Släng på sommardäcken och åk en sväng och lyssna efter missljudet. Så kan du utesluta hjulen helt.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Missljud, däckvikt eller hjullager ?

Inlägg av Inf3cted »

Eller hissa upp bilen. Palla upp den ordentligt. Lägg i växel och be någon lyssna om det hörs något från det stället där det låter. Om det är ett drivande däck förstås. Annars snurra fort för hand :)
Skriv svar