Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
PMPM
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 19 okt 2017, 07:48:28
Bilmodell: Camry V6
Årsmodell: 1998
PostOrt: Hjärup

Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av PMPM »

Hej!
Helt ny på detta forum :wave:
Köpte en 1998 Camry V6 som endast gått 9000mil. Bilen gick fantastiskt bra och kändes rapp och frisk i motorn. Eftersom bilen stått still en längre tid och hade många år på nacken så beslutade jag mig för att lämna in den för en stor service. Jag lämnade den till en duktig servicekille som servat mina amerikanska bilar i flera år, alltid med gott resultat.
Denna gång var det dock dax för en japansk bil och resultatet blev tyvärr inte lika bra. Han bytte filter och olja i växellådan, tändstift, termostat, kylarvätska, generatorem, kamrem, spännare, rullar och vattenpump.
Bilen går jättebra på tomgång, men så fort jag varvar den över 4000 varv så börjar den misstända eller något liknande, precis som om den inte får luft eller bränsle... Det spelar ingen roll om den står still eller om jag kör. Vi misstänkte att det var stiften som var fel, då det inte var original NGK, så dessa byttes igår men ingen skillnad. Mekanikern säger att kamremmen är rätt monterad, vilket jag inte vet då jag inte har sett det eller är insatt i hur den exakt skall monteras.
Vad tror ni? Någon som varit med om detsamma? Kan det vara de tre bakre kablarna som tagit skada av tändstiftsbyte? Kan det vara tändspolarna? Eller är det helt enkelt ändå kamremmen som sitter fel?
Tacksam för tips och idé. Alternativt någon som kan tipsa om en Toyotaguru i Malmö/Lund området.
/Peter
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av Inf3cted »

Finns det några felkoder ?
Det låter som att något stryper motorn vid 4000 varv... hur är skicket på katalysatorn?
Några andra symptom?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av Bempa »

Låter som kamremmen sitter en kugge fel
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av Inf3cted »

Fast sitter det en kugg fel skulle bilen gå dåligt hela tiden. Med ojämn motorgång osv :)
PMPM
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 19 okt 2017, 07:48:28
Bilmodell: Camry V6
Årsmodell: 1998
PostOrt: Hjärup

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av PMPM »

Hej!
Tack för era svar. Nej, inga andra fel. Bilen går perfekt innan 4000varv. Dock tyckte jag att den hade något högre tomgång när jag startade den första gången efter bytet. Bilen gick helt perfekt och helt felfritt INNAN denna service. Jag har svårt att tänka mig att katalysatorn skulle gå sönder helt plötsligt under servicearbetet 😒
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av cheetah1 »

Har denna motorn nån form av TVIS eller VVT-i eller nåt sånt? Dessa system brukar ju kicka in där nånstans. Särskilt VVT-i känns som att det skulle vara misstänkt, eftersom det är direkt relaterat till kamaxlarna...

Edit: Från Wikipedia: "The 1MZ-FE with VVT-i is used in the Avalon, Highlander, Sienna and Camry." Kolla om inte insugskammen på ena banken sitter en kugge fel. Det är trots allt fyra kamaxlar på en sån där, en herrans massa hjul att hålla rätt på när man monterar..
PMPM
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 19 okt 2017, 07:48:28
Bilmodell: Camry V6
Årsmodell: 1998
PostOrt: Hjärup

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av PMPM »

Detta är en vanlig 3liters 24valve. Den du nämner kom först 2003 tror jag.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av Inf3cted »

Men sitter kamremmen fel så går bilen som en påse skit hela tiden iaf :)
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av Inf3cted »

Förresten. Blev den sådan efter servicen, så hade jag åkt tillbaka o pratat med dom som gjorde den :)
PMPM
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 19 okt 2017, 07:48:28
Bilmodell: Camry V6
Årsmodell: 1998
PostOrt: Hjärup

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av PMPM »

Den står kvar på verkstaden, går knappt att köra längre. Bytte ut icke original stift till NGK original utan någon skillnad. Nu vill verkstaden byta ut tändkablar och tändspolarna....... Så detta blev en kostsam historia på en felfri bil....... :oops:
Skriv svar