Sida 1 av 2

Avensis T27 DRL och bakljus automatik.

Postat: ons 11 okt 2017, 21:43:59
av Oneminde
Fordon: 2013 Toyota Avensis T27 Kombi med auto ljus.

Har läst lite men tänkte ta upp ämnet igen.

För några år sedan införde EU en lag om att bakljus/skyltbelysning inte behövde vara tänd tillsammans med DRL. Jag söker på transportstyrelsen och dom skriver så här:
Länk: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... belysning/
Fordonsbelysning

Att fordon har rätt belysning är viktigt för samspelet i trafiken. Det är viktigt att du ser och att du syns i trafiken!

I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt. Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.
Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
Ett fordon ska visa rött ljus bakåt. Vitt ljus bakåt får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.

Har din bil rätt belysning bak?

Det finns bilar där bakljuset inte är tänt tillsammans med varselljus. Det är tillåtet att köra med varselljus under dagtid. Men om du kör du en sådan bil måste du försäkra dig om att halvljuset är påslaget i mörker, gryning, skymning och när vädret är dåligt (t.ex. regn, dimma, snöfall).
HALVLJUS
Det är lag i Sverige att ha strålkastare tända under färd. Vanligast är att halvljus och parkeringsljus kombineras. Men halvljus får inte kombineras med vilka ljus som helst. Dessa kombinationer med halvljus är förbjudna:

Halvljus + dimljus.
Halvljus + varselljus.
Halvljus + extraljus.

VARSELLJUS
När det är dagsljus och bra sikt kan varselljus användas i stället för halvljus (alltså DRL) - om bilen är utrustad med varselljus, vill säga. Inte alla bilar är det. Men det blir allt vanligare med så kallade LED-varselljus, det vill säga lysdiods varselljus. Varselljus ska inte förväxlas med parkeringsljus eller positionsljus, som har lägre ljusstyrka.

Varselljus ska inte användas vid körning när sikten är nedsatt. Exempelvis vid:

Dimma.
Skymning.
Gryning.
Regn.
Mörker.

Dessa kombinationer med varselljus är förbjudna:

Varselljus + dimljus.
Varselljus + halvljus.

Är det alltså så att DRL + dimljus är förbjudet (?) verkar så. DRL måste vara avslagna och byta om till parkeringsljud + dimljus. Jävla dumma regler i Sverige.

Summering: Under dagtid och god sikt får man i Sverige köra med endast DRL tända framåt och bakljus avstängda. Bilar har röd reflex bak och detta räknas då (antar jag) som nog för att andra fordon kan se bilen framför även om bakljus inte är tända som exempel då man kör i ett skuggat område en kortare tid. Självklart får man köra med DRL + bakljus eller halvljus och bakljus under dagtid.

Fråga: Min Toyota har i autoläge endast DRL fram och avslagna bakljus. Jag vill ha DRL + bakljus under dagtid, jag vill alltså inte aktivera halvljus under dagtid så sant det inte behövs. Jag har noterat att via inställningar som finns i mediacenter så finns det justering av ljusets känslighet (automatik). Just nu är det inställt på mittenläget. Om jag flyttar inställning till + läget, påverkar detta halvljuset med eller endast DRL + bakljus ?

Hoppas ni förstår

Re: Avensis T27 DRL och bakljus automatik.

Postat: tor 12 okt 2017, 01:39:47
av Glenn
Det där att man får köra utan bakljus på är ju så idiotiskt att man skulle vilja spöa upp idioten som godkände det från början.

Dock vet jag att på många bilar måste det där programmeras om med servicedator för att fungera, precis som du säger vill man ju ha det ihop med halvljus/DRL-automatiken.

Re: Avensis T27 DRL och bakljus automatik.

Postat: tor 12 okt 2017, 09:26:33
av Oneminde
Inte för att göra inlägget för långt så är jag helt enig om spö.

Ska till Toyota i dag, ska kolla med dom. Tack för svaret.

Re: Avensis T27 DRL och bakljus automatik.

Postat: tor 12 okt 2017, 21:49:23
av Oneminde
Pratade med Toyota i Karlstad i dag. Det går inte att programmera om till DRL + bakljus.

Det finns 3 alternativ.

1. Man accepterar att läget är som det är.
2. Justerar ljuskänsligheten till max och får så sätt tidigare halvljus + bakljus.
3. Man vrider om till allt på manuellt.

Re: Avensis T27 DRL och bakljus automatik.

Postat: tor 12 okt 2017, 22:02:55
av cheetah1
Det mest irriterande med det är att det inte är tillåtet att köra släpvagn utan tänt bakljus, så så fort man kopplar på ett släp måste man komma ihåg att koppla på manuellt halvljus.

Re: Avensis T27 DRL och bakljus automatik.

Postat: fre 13 okt 2017, 06:58:41
av PierreW
Morsan gillar inte att köra sin Yaris hybrid utan bakljus, så hon vrider alltid över till p-ljus och dimljus på dagen, och stänger sedan av dimljusen och vrider på halvljus när det mörknar.

Re: Avensis T27 DRL och bakljus automatik.

Postat: fre 13 okt 2017, 12:46:36
av Oneminde
Ja ni ser, inte bara jag som irriterar mig ... ha ha

Det finns några alternativ som sagt. Teknikern i Karlstad hade en okej poäng, han sa: "Om man inte kan se en bil framför sig, 20-30 meter bort, då tror jag inte att bakljus hjälper för då behöver dom annan hjälp och kanske inte skulle köra bil över huvud taget". :D

Mycket av bakljusläran kommer från då det var lag och vi är van vid detta för förr i tiden när bakljusen inte lyste då lyste heller inget fram och man blev redligt förbannad, men så är det inte längre (som oftast). Fråga om bakljus i Norge och han visste inte men nämnde att Norge brukar rätta sig efter EU på den sidan me. Norge är ett land som vill vara med och leka utanför sandlådan men det tenderar i att dom blir med ändå.

Så det är som det är, men en sak jag ska göra nu är att byta halogenlamporna för skylten till Philips W5W LED med 4000K temperatur. Tycker 6000K på skyllt blir lite väl skarpt för ögonen.

Re: Avensis T27 DRL och bakljus automatik.

Postat: lör 14 okt 2017, 04:18:03
av Glenn
Fast jag läste i nån papperstidning att det ska ändras snart, i framtiden kommer det vara krav på tända bakljus, vet inte om det var nationellt eller i EU.

Det är ju två problem med att folk kör utan baklysen,

1. Man syns sämre, det går inte att komma ifrån, EU-idioterna kan säga vad dom vill.

2. I sverige är man intränad på att tända bakljus = bil som kör, släckta bakljus = bil som inte kör.

Re: Avensis T27 DRL och bakljus automatik.

Postat: lör 14 okt 2017, 06:46:07
av Bempa
Sen finns även dom bilarna som inte har automatik på ljusen + att dom körs av personer som inte fattar att dom inte har lyset på och kör väldigt sakta på 1+2 vägar.

Kom ifatt en svart Golf eller Polo, +släckta baklysen, en gång på en 100 väg som körde 50. Det va mörkt ute :twisted: Då ser man dessa bilar ganska sent.. Då fick stackars bromsarna jobba hårt på Avensisen kan jag tillägga! Totalt livsfarligt.

Om dom nu ska ha det så att baklysena inte är tända dagstid, fine det kan ja köpa om dom gör ett tillägg på att det även blir lag på att dessa bilar utrustas med ljusautomatik för baklysen/halvljus

Re: Avensis T27 DRL och bakljus automatik.

Postat: mån 06 nov 2017, 22:07:51
av Neblade
Finns egentligen ingen som helst anledning till att inte ha bakljus tända på bilar, speciellt inte med nya moderna LED-lampor, de drar ju knappt någon energi och håller jättelänge. Jag tillhör de som alltid slår på manuellt om jag kör en så pass ny bil.
Men det kan ju sitta i lite efter alla år med Celica -88 och dimljus på dagen och popupljus på kvällen... :roll: