[Löst] Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Har man väl systemet på backen är det ganska enkelt att byta. Har fräscha bultar i ena änden då detta just varit bortplockat. Har alltså en reservkat över som jag tog reda på från en skrotad bil. Fick ett tips om att mäta med en IR-termometer före och efter kat:en och är inte tempen betydligt högre efter denna så funkar den inte. Kanske det men om den funkar till en viss del då?

Men kallar du 1.02 för högt? Det är ju fortfarande ett godkänt värde. Den är det däremot inte roligt att byta, bultarna är numera bara hoprostade klumpar...
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av Glenn »

Det är ju mer att man dels måste ha en man vet funkar, och så brukar skruvar gå av osv.

Jag menar att det ju är högre än 1.0 (som är perfekt förbränning), vilket betyder mager blandning, med så högt HC borde det vara under 1.0, alltså fet blandning.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av Micke2 »

En läcka på avgasröret ger för högt lamdavärde. (Lamdavärde = syre)
Besiktningens siffror är vad som kommer ut längst BAK.
Inte siffror från sonden.

Oljebyte och stiftbyte kan lösa hög HC.
Täta avgasröret hela vägen för Lamdavärdet.

Hög HC och hög lamda talar emot varandra.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Olja och stift är < 400 mil gamla.
Röret ska tätas men detta lilla nyupptäckta hål är alltså minsta tänkbara och det är först när man uppnår rejält tryck i systemet som det börjar pysa lite. Har ju inte extremt hög lambda, den är fortfarande inom godkända värden.

Har just nu tankat med 20% E85. Märker inget alls på gången. På min gamla 4AFE körde jag med 50% E85 utan problem eller att det märktes.
Långkörning i helgen; 0.61 drog den på ca 35 mil. Godkända värden.

Att skruvar går av är mer regel än undantag när man jävlas med avgasystem men här klarar man sig rätt bra; de två främste vid kat:en är nya (med kopparpasta). Sen finns det en rackare vid ett fäste just före sista burken som jag nog är chanslös mot utan att borra - men den sitter bra till. Sen är systemet löst och övriga bultar kan jag bearbeta utanför bilen.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Kvällen har gått åt till att plocka ner hela systemet från kat:en, skifta kat, byta packningar och använda avgastätning. Det tog ca 3 timmar. Enda bultarna jag fick kapa var de bakre på kat:en - men då hade jag ju hela systemet löst.
När jag provstartade den och täppte för utblåset så gick det numera betydligt snabbare innan man fick upp trycket så nåt måste ha hänt. Ska se om jag kan åka förbi besiktningen i morgon (Dekra). Jag tycker dom är schyssta och jag kan säkert få göra en liten snabbtest ute på gården hur mina värden ser ut. Är dom bra bokar jag en riktigt efterkontroll.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Plötsligt höga HC-värden 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Yes!
Besiktad med perfekta värden!
HC 007(!), CO 0, CO förhöjd 0, Lambda 1.00.

Besiktaren trodde själv att det var kat:en som var boven.

Själv har jag en liten teori om vad som kan ha hänt: när avgassystemet gick av så najades det fast tillfälligt under bilen. Då fanns det alltså en glipa på 4-5 cm mellan slutet på första delen och ingången till kat:en men dom var inte direkt centrerade mot varandra fast en hel del flöde från första röret gick nog ändå rakt in i nästa del. Med den skillnaden att kat:en nu var rätt kall under hela färden då mycket av avgaserna smet ut på sidan om. Här Hemfärden tog ca 1½ timme. Här pratar vi ljummen kat under lång tid utan chans att komma upp i normal arbetstemperatur. Kan detta ha förorenat och slutligen sänkt kat:en för gott?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar