Avensis 2.0vvt-i T22 - felkoder och symptom!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ChrisO
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 okt 2017, 03:05:34
Bilmodell: Avensis T22 2.0vvt-i
Årsmodell: 0
PostOrt: Partille

Avensis 2.0vvt-i T22 - felkoder och symptom!

Inlägg av ChrisO »

Hejsan!

Allt började med felkoden P1653 som jag inte lokaliserat vad det kan bero på - vissa säger att det är vacuum solenoid ventilen till egr systemet och andra att det är pågrund av dålig olja.

Efter tid började jag få felkod på katalysatorn, bank 1 och bank 2 får värden utanför gräns. P0420 & P0430.

Står bilen på tomgång så ökar varvet upp till ca 1200rpm och sedn ned till tomgång igen - detta händer titt som tätt. Precis som att någon sitter i bilen å gasar 😂

Någon som haft dessa koder/symtom och kanske vet lösningen?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Avensis 2.0vvt-i T22 - felkoder och symptom!

Inlägg av Micke2 »

Hmmm.

Om jag kollar koden mot "Tillverkare: Toyota" får jag SCV ventil felaktig på P1653.
Men du har ingen SCV ventil på en bensinare.
Bara Diesel

Kan det menas tomgångsmotorn kanske..
Eller EVAP ventilen....

Knepig kod som inte stämmer med bilens motor....
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2.0vvt-i T22 - felkoder och symptom!

Inlägg av Inf3cted »

Har du testat att rengöra spjällhuset rejält?
Jag hade liknande på min bil. Iofs en t25. Men då vandrade tomgången så. Samt felkoder på syresensorn. Efter rengöringen går bilen bättre och inga felkoder :)
Skriv svar