Sida 4 av 4

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Postat: fre 20 okt 2017, 09:06:28
av Inf3cted
Tjena. Har det löst sej? Jag känner ev en kille som skulle kunna få fram den annars :)

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Postat: lör 21 okt 2017, 00:44:39
av Avensis_Owner
Efter att nästan gett upp och funderade på att ställa av bilen och vänta tills jag hittat delarna på skrot framöver, slås jag av iden att testa ett annat bilprovningsföretag. Och hör och häppna, gubben går under bilen och knackar med sin hammare några gånger och sedan gör tummen upp! Så den är godkänd nu :)

Men, jag är nu riktigt kluven, varför godkändes inte lagningen av det företaget som först hade underkänt armen? En annan märklig sak, som jag kanske glömt berätta om tidigare, är att vid första efterkontrollen underkändes både sidornas armar, alltså både den som jag var på efterkontroll för och den som tidigare hade godkänts! Får detta ske? Verkar att godtycke råder istället för något enhetligt bedömningskriterium! I detta fallet underkände snubben sin kollegas tidigare besiktning, fräckt eller hur?

Går det att anmäla honom till någon tillsynsorgan/myndighet?

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Postat: lör 21 okt 2017, 10:25:01
av cheetah1
Nej. Jag har försökt, men alla håller varandra bakom ryggen.. :evil:

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Postat: lör 21 okt 2017, 22:55:32
av Glenn
Imponerande, besiktningsföretagen brukar akta sej NOGA för att ändra det som någon annan redan slagit ner på.

När jag fick ett felaktigt nedslag på framvagnsbalken så åkte jag till en an nan besiktningsfirma som sa att "ja, du har rätt, delen är inte bärande, du har fått ett felaktigt nedslag", han sa dockså att rätt väg att gå var att åka tillbaka till samma firma och reklamera, varvid den som gjorde det felaktiga nedslagets chef skulle gå in och antingen kolal själv eller låta någon annan göra det, och isåfall rätta min felaktiga "tvåa", mens en sa han "helt inofficiellt" att han inte trodde det skulle gå för dom skulle inte vilja erkänna att dom gjort fel, och då skulle dom istället hävda att det var rätt.

Jahg frågade om han inte bara kunde godkänna den nu, men icke, han fick inte ändra bedömningen som var gjord på en annan station, så han rekommenderade att jag svetsade för hålet, för då kunde han ju kelt korrekt konstatera "lagning gjord, delen är trafiksäker" och släcka min tvåa, även om lagningen var helt meningslös.

..Det var så jag gjorde i slutändan, och jag ANTAR att anledningen att du lyckades var att den andra besiktningsmannen kunde hävda just att "lagning är gjord, och jag bedömer att den håller", rätt svårt att veta hur det såg ut innan liksom, han kan ju hävda att du nog har svetsat på mer plåt.

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Postat: sön 22 okt 2017, 17:49:52
av Avensis_Owner
Glenn skrev: lör 21 okt 2017, 22:55:32 Imponerande, besiktningsföretagen brukar akta sej NOGA för att ändra det som någon annan redan slagit ner på.

När jag fick ett felaktigt nedslag på framvagnsbalken så åkte jag till en an nan besiktningsfirma som sa att "ja, du har rätt, delen är inte bärande, du har fått ett felaktigt nedslag", han sa dockså att rätt väg att gå var att åka tillbaka till samma firma och reklamera, varvid den som gjorde det felaktiga nedslagets chef skulle gå in och antingen kolal själv eller låta någon annan göra det, och isåfall rätta min felaktiga "tvåa", mens en sa han "helt inofficiellt" att han inte trodde det skulle gå för dom skulle inte vilja erkänna att dom gjort fel, och då skulle dom istället hävda att det var rätt.

Jahg frågade om han inte bara kunde godkänna den nu, men icke, han fick inte ändra bedömningen som var gjord på en annan station, så han rekommenderade att jag svetsade för hålet, för då kunde han ju kelt korrekt konstatera "lagning gjord, delen är trafiksäker" och släcka min tvåa, även om lagningen var helt meningslös.

..Det var så jag gjorde i slutändan, och jag ANTAR att anledningen att du lyckades var att den andra besiktningsmannen kunde hävda just att "lagning är gjord, och jag bedömer att den håller", rätt svårt att veta hur det såg ut innan liksom, han kan ju hävda att du nog har svetsat på mer plåt.

Men Glenn, en av de, han som vid efterkontrollen underkände andra länkarmen, underkände därmed sin kollegas besiktning och det inom samma företag. Är inte det ganska fräckt, att inte tala om helt fel?

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Postat: sön 22 okt 2017, 18:06:11
av cheetah1
Jo, det är helt fel, en efterkontroll ska aldrig anmärka på något som godkänts på ordinarie besiktning..

Själv köpte jag en bil som var besiktigad utan minsta anmärkning en vecka innan jag köpte den, så det tyckte jag kändes tryggt. Hade ett litet rosthål i ena tröskeln, men jag tänkte att jag har svets, så det är lätt fixat. Jo tjena. Halva golvet och insidan av tröskellådan fattades på den sidan. På passagerarsidan satt golvet i fotbrunnen i framsätet bara fast med några rostflagor och lite plastic padding. Jag gnällde till besiktningsbolaget, som bad mig inställa mig vid en lokal besiktningsstation på samma företag. Teknikern sa att "ja, hade det varit kontrollbesiktning på den här idag hade den fått körförbud på fläcken". Trots det fick jag bara ersättning för släpvagnshyran för att ta den på släp till besiktningen. Varken besiktningsföretaget, Swedac, Konsumentverket eller Transportstyrelsen tyckte att dom hade nån anledning att vidta någon åtgärd för att en skrotningsmässig bil släppts igenom besiktningen... Det är min undersökningsplikt att ta reda på vilket skick den är i. Att läsa ett besiktningsprotokoll räknas inte som att ha tagit reda på vilket skick den är i, tydligen. Hade hunnit byta lite bromsar, termostat, olja och filter, etc, innan jag upptäckte hur illa det var, så allt som allt gick jag back ca 15000 spänn på den bilen på ett par månaders tid.

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Postat: mån 23 okt 2017, 09:49:15
av Glenn
Njae, om besiktningsmannen upptäcker andra brister får han anmärka på dom också, han ska inte medvetet leta, men ser han uppenbara saker så kan och får han slå ner på det.

Det har aldrig hänt mej dock, men en bekant åkte dit på för lite mönsterdjup i däcken på en efterkontroll, och det är inte ens en normal kontrollpunkt, det är redan från början en punkt dom bara slår ner på om dom råkar se det.


Het uppenbart är det stor skillnad på bedömning från besiktningsman till besiktningsman.