Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av Avensis_Owner »

Art.numret har jag fått av Askling bil, konstigt om de har gett mig fel art.nummer. Ska undersöka om det nya art.numret kan vara till hjälp att hitta delen
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av cheetah1 »

Nej, nu ger jag upp. Kan inte hitta den delen varken begagnad eller ny nånstans utom, av någon anledning, i Ryssland. Tyvärr pratar jag inte ryska heller... Det finns några gamla poster på eBay som redan är sålda, och jag hittade en utgången post på brittiska Amazon. Kan kanske vara så enkelt att ingen tillverkar delen längre. Det är ju trots allt en 14 år gammal bil..
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av Avensis_Owner »

cheetah1 skrev: sön 01 okt 2017, 15:47:56 Nej, nu ger jag upp. Kan inte hitta den delen varken begagnad eller ny nånstans utom, av någon anledning, i Ryssland. Tyvärr pratar jag inte ryska heller... Det finns några gamla poster på eBay som redan är sålda, och jag hittade en utgången post på brittiska Amazon. Kan kanske vara så enkelt att ingen tillverkar delen längre. Det är ju trots allt en 14 år gammal bil..

Okej förstår dig, helt hopplöst företag, tack för att du försökte.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av Glenn »

Jag skulle nog svetsat den där om den är så dyr, men det klart att det blir bättre om man byter..

Svetsade en bärarm på gammelsaaben, inga problem.. men anledningen var mer att jag hade bråttom och den satt fast rejält, en ny var inte så värst dyr.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av Avensis_Owner »

Hej Glenn

Menar du svetsa dit ett metallstycke som stöd eller i meningen "egentillverkning"?
janne dk
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 09 maj 2017, 07:33:30
Bilmodell: Toyota Avensis 2.4(2 AZ-FSE)
Årsmodell: 2006
PostOrt: Värnamo

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av janne dk »

Jag villa pröva att ringa LASSE på Tegnabybildemontering, han bor i Åryd, ca 1 mil från Växjö mot Kalmar; jag har köbt alla mina dela dom sista 10-12 år, båda till Volvo och jeepen, ja och min första toyota jag har äget :D , han har båda nya och beganganat dela, bilskrotten er mera som hobby :) , her er Lasses tlf nr 0470774378, han skicker över hela Sverige.
hils ham från jan (dansken), dett bruker att bliva en bra pris till slut ;) .
VH Janne
Toyota Avensis 2.4 kombi Excusive(2006)
Jeep Grand Cherokee V8 5.2 limited (1996)
Volvo v70n T5 (2006)
Yamaha Kodiac 400 4x4(1995)
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av Bempa »

48720-05010 är originalnummret , det är ersatt av 48720-21010. Rekommenderat pris från Toyota verkar vara 5155.-

Verkar gå att beställa från amayama
https://www.amayama.com/en/part/toyota/4872021010
Och partsouq har den med i registret men ingen i lager, kanske går att få dom att beställa iallfall.
https://www.amayama.com/en/part/toyota/4872021010

Men har en misstanke om att det tyvärr blir väldigt dyr frakt på en sådan, den väger 6,9kg enligt amayama

Edit: Frakten verkar gå på $60 , så totalt $255,13 ink frakt. Och troligtvis + moms då
$255,13 är enligt rådande valutakurs 2069 SEK, + moms = 2586 SEK sedan ska väl banken ha en slant för för valuta omräkningen. Men verkar som att för under 3000 SEK ska den vara hemma, en ny OEM reservdel.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av Glenn »

Avensis_Owner skrev: sön 01 okt 2017, 16:57:16 Hej Glenn

Menar du svetsa dit ett metallstycke som stöd eller i meningen "egentillverkning"?
Knacka så man märker var den är kexig, och svetsa på ny frisk plåt där.

Jag brukar dock alltid gå med under besiktningen och be dom visa exakt var problemet ligger och då även fråga vilken lagning dom godkänner.

När jag svetsade bärarmen på saaben så använde jag f.ö plåt från en gammal byggvinkel, hade ingen så tjock plåt hemma annars.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av Micke2 »

Länkarmen ser ju inte rostskadad ut på bilden.
Hålet är ju inte rosthål.
Aldrig att det skulle rosta ett så runt och fint hål.....
Kan ju vara betydligt sämre på andra sidan, förstås.....
Eller är det bussningen som är kass?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av Glenn »

Nej, hålet ska säkert vara där, men det ser väldigt kexigt ut mellan hålet och fästet, å andra sidan borde dte vara märken efter bilprovningens pikhammare om dom hade slagit ner på det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar