Avensis med kyl/värme-problem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Hej allihop, kanske inte hör ihop med själva tråden men vi har nämnt det tidigare här.
Fick idag hem tändstift som jag beställde på nätet. De jag fått hem är Denso VKA20 (irridium tough) och när jag plockade ur de gamla ser jag att det nya stiftet är längre än det gamla. När jag söker på nätet ska det tydligen vara VKB20. Jag vågar inte montera de nya stiften då jag är rädd att kolven ska slå på sitftet. Skillnaden är vad jag kan se cirka 4-5 mm.

Någon som har erfarenhet av detta? Är det de gamla stiften som är för korta eller de nya som är för långa? Trodde att jag köpt de allra bästa stiften men är det fel så är det. Är VKB20 kortare än VKA20?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av cheetah1 »

Affirmative, VKA är 22 mm, VKB är 19 mm.

http://www.globaldenso.com/en/products/ ... ineup.html

Edit: VKA verkar vara till en motor som heter 3ZR-FAE.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av Glenn »

Att montera för långa stift är läskigt, dels kan det slå i, men även om det inte gör det så får man andra problem, dels kommer gnistan "på fel ställe", men det kommer sot i gängorna som kan få stiftet att skära när man tar loss det sen.. speciellt på alutoppar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Vilken tur att jag inte chansade. Beställer nya och denna gången rätt. Tack för input.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Sådär, nya tändstift, VKB20 installerade. Får hoppas att allt fungerar med motor, förbrukning och framför allt att inte P0430 tänds. Det enda som återstår för mig nu är att få rätt på värmen. Det fungerade inte så bra med disktablett så jag får snällt krypa in under ratten och demontera värmecellspaketet som ligger gömt där. Ska försöka få tag i en begagnad alternativt rengöra den gamla om det nu går.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av cheetah1 »

Det är inte så svårt, men det kan underlätta om du åker till en ortoped och ber honom montera in några extra leder i ryggraden och armarna.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Den var rolig Cheetah, fick mig ett riktigt gott skratt. Återkommer med uppdatering.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Uppdatering, äntligen värme i bilen. Fick av värmecellspaketet och visst var den igensatt längst in. Föregående ägare har hällt i kylartätning i hopp om att stoppa läckan i toppen. Det enda han lyckades med var att sätta igen värmecellspaketet. Nu fungerar i alla fall värmen i bilen och hoppas nu jag får njuta av bilen. Trevlig helg.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av Glenn »

Tyvärr inte ovanligt heller, kyalrtätning brukar göra mer skada än nytta, det är väl typiskt nåt folk häller i för att sen försöka sälja bilen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av tobo »

ellevigu skrev: lör 10 mar 2018, 08:12:52 Uppdatering, äntligen värme i bilen. Fick av värmecellspaketet och visst var den igensatt längst in. Föregående ägare har hällt i kylartätning i hopp om att stoppa läckan i toppen. Det enda han lyckades med var att sätta igen värmecellspaketet. Nu fungerar i alla fall värmen i bilen och hoppas nu jag får njuta av bilen. Trevlig helg.
Kul att det ordnade sig. Nyfiken fråga, vad gick värmepaketet på, och ungefär hur lång tid tog det att byta det?
Skriv svar