Avensis med kyl/värme-problem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Hmmm, tack för tipset Glenn. Ska se om det finns något företag i Malmökrokarna som sysslar med sånt. Räkna med att uppdatering kommer. Om inget nytt dyker upp innan så önskar jag alla på forumet en riktigt God Jul och tackar så mycket för alla input, tips och hjälp jag fått.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

God morgon och hoppas julförberedelserna går bra för er allihopa. Behöver lite råd. När jag kopplar datorn till bilen och tittar på värdena för långtidsbränslejustering ligger den på 44% som högst. Har förstått att detta inte är som det ska men utifrån info på forum runt om i världen är detta väldigt avvikande. Någon som har en idé? Misstänker att det kan vara spridare på Bank 2 eftersom jag återkommande får felkod P0174.

Har som jag skrivit tidigare bytt lambdasond, MAF-sensor, haft i injektionsrengörare i tanken men utan framgång. Det jag undrar över är om det är läckage eller felaktig/defekt spridare om det nu är det ni tror är felet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av cheetah1 »

Du hade besiktigat den sa du? Hur var avgasvärdena där? Var dom skyhöga är det mer troligt ett reglerfel (lambdasond, luftläckage) än spridarna, om avgasvärdena var normala eller låga tror jag mer på spridare, dvs, i båda fallen kompenserar den med lång- och korttidskompensering, i det ena fallet i onödan (den fetar på fast den inte borde), i andra fallet korrekt (den går de facto för magert så det behövs).

Eftersom det är Bank 2 är felet på cylinder 2 och/eller 3.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

På besiktningen fick han varva motorn för att få ner lambdavärdet till godkänd nivå. När jag varvar bilen hugger den vid 3000rpm. Får väl i slutändan köpa nya spridare. God jul o tack för input.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Hej allihopa, tänkte återkomma med en uppdatering då det var ett tag sedan. Beställde begagnade spridare igen på nätet och bytte på cylinder 2 och 3. Den enda felkod jag får nu med jämna mellanrum är P0430 vilket verkar vara katalysatorn. När ska detta ge sig? Har hällt i rengöringstillsats i tanken och väntar på att bränslet ska ta slut för att se om det har effekt. Är det verkligen katalysatorbyte som ska behövas?

Vidare vill jag även uppdatera er kring grundproblemet som handlade om ojämn värme i kupén som fortfarande finns kvar. Jag har ett par gånger lossat slangarna till värmepaketet och spolat ur med vatten. Något varmare på passagerarsidan men inte tillräckligt. Hällde igår i rengöringsmedel för kylsystem, lät motorn gå 30 minuter och när jag skulle tömma vattnet var urtappningspluggen som sitter i motorblocket igensatt. Troligtvis då förra ägaren hällt i kylcement i tron att stoppa läckan i toppen. Gav dock inte upp och lyckades till sist få ut allt vatten, sköljde igenom ordentligt och i med ny kylvätska. Dock kvarstår problemet med värme i kupén och jag tar tacksamt emot tips på hur jag kan lösa det. Har läst om diskmaskinstabletter men vet inte om jag vågar.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av tobo »

Aha, då tror jag att jag vet vad felet är (med värmen). Kolla här:
https://www.youtube.com/watch?v=46dxAqgvYF8
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Ajdå! Oturen förföljer mig. Om jag förstått det rätt så kommer jag behöva riva ner instrumentpanelen för att kunna byta värmeelementet!? Snälla snälla, om någon har något tips som skulle kunna fungera så vore jag oerhört tacksam. Börjar tröttna på bilen då det ena avlöser det andra.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av tobo »

Om nu värmeelementet verkligen skulle vara igensatt av "Stop Leak" (eller liknande), så finns det *kanske* ett sätt att få bort medlet. Kolla in den här videon. https://www.youtube.com/watch?v=L-M4RcFaNJ0
Medlet som nämns i videon ska tydligen vara extra bra (t.o.m. "unikt"...) om man kollar vad användare skriver på nätet. Dock inte så lätt att få tag på här, samt dyrt.
På Ebay finns iaf några annonser. https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=I ... h&_sacat=0
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av Glenn »

Rent generellt brukar det vara ett HELVETE att byta värmeelementet på de flesta bilarna, man tror ofta att bilen är byggd runt det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Tack för input Tobo, ska dock göra ett försök med krossad diskmaskinstablett tillsammans med kokhett vatten. Fungerar inte det så får jag testa medlet du tipsade om.

Glenn, såg i morse att värmecellspaketet ligger bakom mittkonsollen, ganska centralt. Man skulle kunna komma åt den via förarsidan. Det är som du skriver, verkar som att man först installerat värmekylaren och sedan resten av interiören. Återkommer med uppdatering när jag fått tid att testa min hemmasnickrade åtgärd.
Skriv svar