Avensis med kyl/värme-problem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Tack för info, ska testa.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Då har jag dragit åt muttrarna till grenröret men det hjälpte inte så mycket. Dock har bilen gått igenom besiktningen. Just nu beter den sig märkligt främst när den är kall. Känns som att den misständer, behöver varva för att bilen inte ska "hosta" när jag ska köra. Efter ett par minuter tänds motorlampan och då kommer följande koder:
P0174 (kommer varje gång lampan tänds)
P0153 (kommer ibland)
P2297 (kommer mer sällan men ändå)

När bilen är varm och jag släckt felkoderna kommer de inte tillbaka förrän vid nästa kallstart.

Någon som har en idé om var jag ska leta? Än en gång så hoppas jag att det inte har med spridarna att göra då jag även köpte dem inför den stora renoveringen.

Bilen går dock bättre än tidigare och jag kommer rengöra gasspjället till helgen.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av cheetah1 »

Är du säker på att det är P2297 och inte P2298, med tanke på att dom två andra felkoderna är på Bank 2 och 2297 är på Bank 1?

Är det P2298 låter det väldigt mycket i mina öron som att det är en spridare på bank 2 (cylinder 2 eller 3) som kärvar, som inte öppnar fullt när du gasar (system too lean) och som inte stänger helt när nu släpper gasen (sensor out of range during deceleration).

Vad var anledningen till att du bytte spridarna, var dom gamla dåliga på nåt sätt? Har du dom gamla kvar? Tänker att du kan testa att byta en av cylinder 2 och 3 till en av dom gamla och se om det hjälper, sen den andra, för att på så sätt avgöra vilken det är som felar.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Köpte spridarna begagnade på nätet då mina gamla gick sönder i kontakten vid demontering. Kan det möjligtvis fungera med insprutningsrengöring? Vad tror ni?
Angående felkod sådan det ha varit 2296 eller 2298 också. Får börja skriva upp felkoderna så jag håller koll.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Läste felkoderna precis och det var faktiskt P2297 jag fick som kod. Märkligt?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av cheetah1 »

Ja, man vet ju inte, dom kanske kärvar, allihop, på olika sätt..
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Har köpt Wynns insprutningsrengöring och tankat fullt. Funkar inte detta så beställer jag nya spridare. Snacka om följetång!!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av cheetah1 »

Du lär ju ha en jävla bra bil sen när du är klar, iallafall. :)
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Hahaha Cheerah, den var bra den. Med min tur lär väl annat dyka upp sen. Men men, skam den som ger sig.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av Glenn »

På etanolbilar med kärvande spridare brukar man ultraljudstvätta dom.. kanske kan vara nåt.

Men det brukar inte vara SÅÅÅ dyrt att lämna in spridare på renovering heller, har gjort det på fartygsdieslar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar