Avensis med kyl/värme-problem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Ny fråga/fundering: märker att det är när bilen är kall som jag får felkoden p0174. Ju längre jag kör med bilen desto bättre går den och jag får inga felkoder. Skriver mest för att jag hoppas någon av er kan ha en idé om var jag ska leta.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av Bempa »

ellevigu skrev:Ny fråga/fundering: märker att det är när bilen är kall som jag får felkoden p0174. Ju längre jag kör med bilen desto bättre går den och jag får inga felkoder. Skriver mest för att jag hoppas någon av er kan ha en idé om var jag ska leta.
Sitter kontakterna på till motortempgivaren?


Skickat från min F8331 via Tapatalk

Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Alla kontakter sitter på men det behöver inte betyda att de funkar. Menar du den som sitter på toppen, på höger övre sidan sett framifrån?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av Bempa »

ellevigu skrev:Alla kontakter sitter på men det behöver inte betyda att de funkar. Menar du den som sitter på toppen, på höger övre sidan sett framifrån?
Ja det är väl där den sitter har jag för mig

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Har en begagnad i reserv. Ska prova den o se om det blir skillnad. Tack för info.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Uppdatering: hade bilen på besiktning och fick anmärkning på länkarmar bak samt högt lambdavärde (bank2 sensor1). Ny reglersond är beställd och får lämna in den för svetsning av länkarmarna.

Har fortfarande ojämn värme i kupén, på förarsidan är det fesljummet medan det på passagerarsidan aldrig blir riktigt varmt. Har läst om någon värmereglermotor. När jag tittar på den som sitter på passagerarsidan rör den sig 45 grader och enligt info på ska den röra sig 90 grader. Någon som har erfarenhet av detta och kan delge mig?

PS motorn tickar fint som en symaskin trots problem med felkod p0174 (förhoppningsvis lambdasonden jag beställt) DS
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Uppdatering, får inte rätt på felkod trots byte av lambdasond. Vet någon av er vilken som är Bank 1 respektive Bank 2. Blir galen!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av cheetah1 »

Bank 1 är den som kommer från cylinder 1, bank 2 är den som kommer från cylinder 2. 1 och 4 går ihop och 2 och 3 går ihop, vilket gör att bank 1 och 2 såattsäga är på fel sida i förhållande till var cylindrarna sitter. Alltså, bank 1 är den längst ifrån cylinder 1, den vänstra i färdriktningen, eftersom röret från cylinder 1 går över 2 och 3 och ihop med 4.

Rörigt, men är du med?

Sen behöver, som vi sa tidigare, system too lean inte betyda fel på lambdasond.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Tack Cheetah, i min iver att få bilen i så bra skick som möjligt såg jag inte detta förrän jag hade köpt lambdasonden. Men men, gjort är gjort och nu är båda bytta. Bilen går visserligen bättre men felkoden kommer fortfarande. Funderar på hur jag ska gå vidare. Med tanke på allt jag bytt på bilen så bör jag kanske leta efter just vakumläckage. Har sprayat med startgas, läckagesökare men utan framgång. Har rengjort insugsspjället och får kanske göra det en gång till för att se om det också gör skillnad. Tänker att jag kanske bör demontera insugsgrenröret för att komma åt de två vakumslangar som finns där men vill helst undvika det och ha det som sista utväg då det är ett mek att göra. Fler tips är hjärtligt välkomna.

Kan tillägga att jag även beställt ny MAF-sensor men väntar på att den ska komma
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av cheetah1 »

Har du provat att efterdra avgasgrenröret? Det behövs väldigt lite ren luft för att lambdasonderna ska visa fel, det är inte säkert att du hör det.
Skriv svar