Avensis med kyl/värme-problem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Hej, har haft avensisen (T25, 2.0, 1AZ-FSE-motor) drygt en månad och den har i princip inte rört sig från uppfarten. När jag köpte den hade den orolig tomgång. Bytte olja, filter, stift och ingen skillnad. Märkte att bilens övre kylarslang var stenhård, lossade luftskruven på kylaren för att släppa ut luft. Då blev tomgången bättre. Efter en inspektion såg jag att vattenpumpen läckte. Bytte pump och termostat och fortfarande samma bekymmer med hård vattenslang. Ser i expansionskärlet att det bubblar framförallt vid kallstart. Har varit hos en mekaniker som kontrollerat kylvätskan och hans apparat reagerar inte på att det finns avgaser i kylsystemet. Kanon tänker jag, inte toppackningen i alla fall. Har tagit loss kylaren och sköljt igenom den, sköljde även igenom värmepaketet och fyllde på med ny kylarvätska. Fortfarande hård kylarslang och har dessutom märkt att värmen i kupén är ojämn. På förarsidan blir det riktigt varmt men på passagerarsidan bara ljummet trots max värme. En annan sak jag märkt är att när jag varvar motorn hör jag hur det "bubblar" från kyl/fläktsystemet. Vet inte vad jag ska göra mer och alla tips är mer än varmt välkomna.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Ingen som kan ge mig tips? Bilen har jg börjat köra men den går oroligt på låga varv. Nästan som att den misständer. Får emellanåt felkod p0171, framför allt när jag krypkör.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av Bempa »

Jag hade problem med värme/kyla att den va ojämn på förarsida kontra passagerarsida på min T25 2,2 D4D.. Inte dom övriga symptomen.. Det va en spjällmotor som strula på min. Men det har ju ingenting med dina övriga symptom att göra.

Men om du hör att det bubblar från värmepaketet låter det som du har luft kvar i systemet. Jag hade ett h-vete att få ur luften ur mitt kylarsystem när jag böt dieselvärmaren på min. Försökte med traditionell luftning säkert en 3-4 gånger utan att lyckas få ur all luft. Slutade med att jag införskaffade en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022686/
och då fick jag ur all luft
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av Bempa »

Du skriver att du får felkod P0171 emellanåt, har du felsökt enligt schema på den?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Ok, tack för svar. Får försöka få tag i en sån då o hoppas det ordnar sig. Verkar vara riktigt svårt att lufta dessa bilar.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Felkod verkar handla om vakumläckage nånstans. Nu får jag även felkod p0300, p0302. Misständning! Blir galen. Fortsätt gärna med tips.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Uppdatering på mitt problem. Var hos bilmeken för att få hjälp med luftningen av kylsystemet och det visade sig inte hålla tätt. Läckaget ligger i toppackningen, därav omöjligt att lufta. Med andra ord så har jag kylväska som rinner ut i förbränningsrummet. Förklarar kanske misständningsfelkoder. Ny toppackning om en vecka, provtryckning o vid behov plana toppen. Återkommer när allt är klart.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av Bempa »

Tråkigt fel, men skönt ändå att ett fel är funnet!
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av cheetah1 »

Oo, hoppas jag inte gör dig allt för orolig nu, men det är lite halvvanligt på de här motorerna, åtminstone de tidiga, att topplocksbultarna sliter sig så det blir läckage. Då behöver man reparera gängorna med en speciell sats. Jag menar, man kan ju hoppas att det "bara" är toppackningen, men det kan nog vara värt att ha i åtanke.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Tack Cheetah för din omtanke. Toppen är avmonterad och inlämnad på Malmö motorrenovering för provtryckning samt eventuell planing av densamma. Enligt mekanikern som lyfte toppen så kunde de mittersta skruvarna skruvas av för hand. Ska kanske be honom titta på gängorna på blocket så de inte behöver gängas om. Vet du Cheetah vad för gängsats man kan tänkas behöva om jag skulle ha mer otur än jag redan haft. För att spä på detta ytterligare så när mekanikern skulle ta loss spridarna gick de sönder i kontakterna, alla fyra. Begagnade är beställda. just nu är det ett enormt stort hål i plånboken!!! Får väl behålla den livet ut när allt är klart.

Känns som att den som sålde bilen till mig visste om felet med toppen. :x

PS inkom gärna med input om ni har några idéer eller tips på vad det än må vara DS
Skriv svar