Avensis med kyl/värme-problem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av cheetah1 »

ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Såg också den på nätet. Hoppas jag har lite tur o slipper ytterligare kostnader. Återkommer med uppdatering när jag vet mer.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Då har domen kommit. Visst har gängorna släppt i blocket på bilen. Nu är frågan hur långt jag ska gå? Mekanikern vill inte ta sig an uppgiften att gänga om blocket och jag har funderingar på att försöka själv då det inte verkar så komplicerat. Problemet är att verktygen som behövs är så otroligt dyra att köpa. Nästan 4000:- för en sats! Någon som gjort detta och har verktygen liggandes hemma och vill sälja dem alternativt hyra ut dem till mig så vore jag tacksam. Bor i Malmö. Känns så synd att skrota bilen då den är fullutrustad och jag har redan gjort mycket på den.

Tips o trix tages tacksamt emot.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av cheetah1 »

Det var nån här på forumet som gjorde det för inte allt för länge sedan, med lite tur kanske han läser detta.
Du får ju dock köpa gänginsatserna ändå, för det lär ju bara ingå en uppsättning i en sats.
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av meckarmulle »

Hej

Du kan läsa hur jag fixade nya gängor på min Avensis Verso -03:
https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... 10&t=11509

Den rullar fortfarande, jag har även hjälpt en annan ägare av en likadan bil med samma problem, den rullar åxå fortfarande. I båda fallen monterade jag gänghylsorna på de 3 mellersta inre bultarna. Den satsen jag köpte räcker alltså till en bil till :-)
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Hej, har också läst om NSL300 men har inte hittat på nätet hur man gör. Time-Sert finns det instruktioner på youtube. Är med i en budgivning kring ett begagnat Time-Sert set men köper gärna ditt set eller till och med lånar det av dig om det är möjligt.

Stort tack för ert engagemang och input. Jag kommer hålla er uppdaterade så fort ny info finns.
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av meckarmulle »

Montaget av NS300L går nog till på i princip samma sätt som Time-sert, jag har ju bara monterat NS300L så helt säker kan man kanske inte vara. Youtube filmen i gamla tråden är bra, den visar precis hur det går till. Men i grova drag var det så här jag gjorde:
(förutsätter att toppen är borttagen)
1: Mät djupet på hålet med skjutmått, ganska noga för du måste borra ända till botten på hålet men inte längre än så.
2: Montera borrstyrningen med hjälp av centreringsdonet som följer med och spänn fast borrstyrningen i ett grannhål med hela gängor.
3:Jag lade ett plastskydd över hela motorn, typ byggplast för att fånga upp alla spånor från borrningen. Skar upp hål i plasten där borrstyrningen sitter och tätade med tejp.
4: smörj och borra, litet i taget. För at nå botten på hålet så får man ta bort borrstyrningen och borra sista cm utan den styrningen men hålet i sig styr bra nu. Mär upp borret med rätt djut så du inte borrar för långt.
5: Blås ut hålet med tryckluft, tvätta med aceton och blås ut igen.
6: montera styrningen för gängtapparna och gänga upp hålet tillräckligt långt ner för att hylsan skall hamna på rätt höjd. Gänga litet i taget och smörj rikligt, blås ur gängspån lite då och då. Kontrollmät en extra gång, hylsan skall inte vara helt i botten men så långt ner att det finns gängor kvar på bulten med marginal när toppen är dragen. Tvätta med aceton och blås ur
7: montera gänghylsan med låslacken, skruva ner hylsan till sin position med medföljande verktyg, kontrollmät igen.
8: Jag väntade till dagen efter med att montera toppen så låsvätskan fick härda, vet inte om det är nödvändigt men det kändes bra att göra så.

Du får gärna köpa satsen jag har kvar, det finns 5 hylsor kvar i satsen men man kan köpa fler hylsor av Huhn solutions om man vill. Det var 11 hylsor med i satsen och jag delar totala kostnaden med 11 så du betalar 5/11. skicka ett PM om du är intresserad
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Stort tack för input och råd. Jag vann budgivningen på Time-sert kittet och får hem det förhoppningsvis nästa vecka. Efter att ha tittat på nätet och olika filmer verkar det inte alltför svårt. Ska bara vara noggrann och se till så att blocket i övrigt är skyddat från spån. Kommer hålla er uppdaterade så fort jag gör framsteg. Det jag dock är osäker på är om det bara är gängorna i bakkant på motorn som är defekta eller om jag ska vara på den säkra sidan och gänga om även i framkant. Får se vad jag ska göra. Mekanikern minns inte vilka bultar som gick att skruva av för hand.

Det här är spännande värre och jag ser fram emot att få börja borra!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av cheetah1 »

Ha så skoj. :) Vad sa du, hade meken redan skickat iväg toppen på planing? Det är alltid bra att kolla så den är plan på alutoppar, dom kan vrida sig bara av att man skruvar loss dom. Och förstås ny toppackning vid monteringen och helst, men kanske inte strikt tvunget, nya bultar. Men det kanske meken gör åt dig?
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Nej, jag lämnade toppen för provtryckning och planing. Ny sotningssats inklusive bultar är inköpta. Testade idag att dra åt bultarna för att se vilka som var defekta och det visade sig vara de tre som är mot torpedväggen. Övriga verkar vara bra. Jag väntar nu på borrkitet från Time-Sert sen kör jag igång. Ser verkligen fram emot det. Återkommer med uppdatering.

PS än en gång tackar jag som ödmjukast för er input DS
Skriv svar