Avensis med kyl/värme-problem

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av fredrik mkIII »

Hej. ”Kul” att läsa on din resa genom reparationerna.
Jag håller på med liknande. Har haft lite spökande under tiden. Jag köpte bilen med toppras. Insatsade blocket och skruvade ihop den på nytt med nya bultar och packningar. Nu fungerade bilen. Dock tycker jag att kylskangarna känns aningen hårda i alla lägen. Dock pytsar den aldrig ut något i expansionskärlet så jag är lugn där.

Några dagar efter reparation så fick jag tändspolefel. Misständning på cyl 2. Bytade den tändspolen. Någon dag efter jag fick igång den så blev det lambdafel. bank 1 sensor 1. Bytade sonden. Samma dag fick jag p0420 och p0430. Fixade det. Dagen efter den fixen åkte jag mot jobbet och laddlampan tände sig. Då gick laddregulatorn. Fick byta den med. Efter det har bilen gått.

Men jag har ett problem kvar. När jag startar bilen ryker det en hel del. Svart/grått i början. Jag har ryckningar under segdragning. Även under motorbroms ibland. Jag misstänker läckande insprutare. Begagnade renoverade är beställda.

Med vänlig hälsning, fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Hej Fredrik, tråkigt att dina problem också avlöser varandra. Hade samma dilemma ända tills nu då jag endast får P0430 med jämna mellanrum. Denna felkod kommer bara när jag håller jämn fart på motorväg i cirka 10-15 min. Ligger jag i stan och kör är det inga problem. Mycket märkligt. Hoppas du löser problemet. Har läst att vissa tidigare fått hjälp med mjukvaruuppdatering av ECU som styr bränslet. På Toyota i Malmö hade de ingen aning om vad jag pratade om.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Hej igen Fredrik, du skriver att du fått rätt på felkod P0420 och 0430. Hur gjorde du? Är väldigt nyfiken då jag inte lyckats än.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Så! Äntligen klar med följetången. Nu är allt fixat på bilen och den går riktigt trevligt faktiskt. Synd att problemen avlöste varandra. Nu ska den säljas och den som får den lär väl kunna tuta och köra i några år utan problem.

Till er som gett mig råd och stöd vill jag rikta ett stort tack. Kunnandet här är väldigt högt och det uppskattas.
richardax74
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 23 jan 2023, 11:51:12
Årsmodell: 0
PostOrt: 16446

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av richardax74 »

Hej, nu är ju den här tråden väldigt gammal så jag får se om nån svarar.
Jag har en Avensis -08 som har värme/kyla på förarsidan men passagerarsidan blåser enbart kallt.
Det är klimatanläggning med separat temperatur för resp sida.
Jag har tagit för givet att det är spjällmotorn som behöver bytas, men när jag läser så verkar det kunna va radiatorn.
Det som inte känns helt rätt dock. Har den en radiator för varje sida? Annars borde det ju va samma på båda sidor. Är den igensatt så är ju hela igensatt. Tänker jag...
Hur mycket jobb var det att byta den?
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av ellevigu »

Hej, jag svarar efter bästa förmåga. Jag hade bekymmer med att radiatorn var igensatt på höger sida. Vattnet cirkulerade knappt o bara vänster sida av radiatorn blev varm. Jag lossade slangarna till radiatorn i motorrummet vid torpedväggen och kopplade på två andra slangar. Hällde i kokande vatten blandat med kylarrengöring och spolade åt motsatt håll. För att lyckas bör du göra detta ganska länge o har du tur så får du loss ”stoppet”. Annars är det bort med radiatorn som du drar loss från förarsidan till höger om gaspedalen. Det är ett riktigt slavjobb så jag rekommenderar dig att försöka spola rent så som jag beskrivit. Lycka till o håll mig gärna uppdaterad
richardax74
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 23 jan 2023, 11:51:12
Årsmodell: 0
PostOrt: 16446

Re: Avensis med kyl/värme-problem

Inlägg av richardax74 »

Tack, ska försöka detta!
Skriv svar