Toytota Yaris Verso 2004 går dåligt

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ljoda
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 11:16:41
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: Uppsala

Toytota Yaris Verso 2004 går dåligt

Inlägg av ljoda »

Hej,

Jag har en Toytota Yaris Verso 2004 med 1.3 litersmotor, UUU474. Jag köpte den när den hade gått ~8000 mil och den gick felfritt, drog väldigt litet bensin och ingen anmärkning över huvudtaget. Den har nu gått ca ¨13000 mil.

Två år senare förlorade jag mina nycklar och Toyota (Bil3:an i Uppsala) bytta ut bilens "dator" (finns kanske en mer korrekt term?) eftersom det krävdes för de nya nycklarna enligt Toyota.

Därefter har problemen hopat sig.

* Bensinförbrukningen har ökat från 0.45-0.6 l/m till 0.85-0.9 l/m under identiska körförutsättningar - detta är ett konstant fel, vilket är en drastiskt ökad bensinförbrukning.
* Svårstartad när varm, men inga problem när kall.
* Ibland går motorn bra, bara för att utan förvarning "tappa orken" totalt och tom ibland stanna - efter en stunds vilande startar bilen igen.
* Motorlampan blinkar ofta eller tänds med ett konstant sken.

Vad som är gjort efter att Toyota bytte bilens dator:

* Toyota har bytt bensinpump.
* Impulsgivare från Toyota på vevaxel utbytt.
* Ny luftmassemätare - även testat en tredje utan skillnad i beteende.
* Ny lamdasond från Toyota .
* Nya tändstift.
* Testat flytta runt tändkablarna.

Felkoder som genereras är P0171 - System för magert (bank 1)

Vad kan felen bero på?

Mvh
Anders Söderström
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toytota Yaris Verso 2004 går dåligt

Inlägg av Micke2 »

Med den felkoden är det i 98% av fallen tjuvluft.
Dvs otät anslutning/slang på insugssidan, som gör att ej uppmätt luft kommer in i systemet.
Oftast vevhusventilationrelaterat.

Ibland otät tankventilation, eller tanklock, men då brukar dom gå bra, med lysande lampa.
(Tanken sätts på undertryck när motorn går, och är locket otätt dras ouppmätt luft in i systemet den vägen.)

Avgasläckage före första lamdasonden kan ge samma felkod, men det hörs i regel.
Men en liten spricka i ett rör kanske.....
ljoda
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 11:16:41
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: Uppsala

Re: Toytota Yaris Verso 2004 går dåligt

Inlägg av ljoda »

Hej,

Tack för svar. Det kanske förklararar felkoden, tror du även att det förklarar de faktiska - IRL - problemen med bla hög bensinförbrukning, stannar ibland, med mer som jag angivit ovan?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toytota Yaris Verso 2004 går dåligt

Inlägg av Micke2 »

ljoda skrev: mån 25 sep 2017, 10:49:16 Hej,

Tack för svar. Det kanske förklararar felkoden, tror du även att det förklarar de faktiska - IRL - problemen med bla hög bensinförbrukning, stannar ibland, med mer som jag angivit ovan?
Njaaeee, troligen inte enbart, men fler felkoder finns ju inte att gå på!
Jag tror att det finns fler felkoder som din scanner inte ser.

Men!
En riktigt stor vakuumläcka skulle kunna skapa ungefär detta, men problemet skulle då vara konstant,och inte bara plötsligt ibland.
Dvs inte bara en spricka i slang eller otät tank, utan en vakuum slang helt av.
Upp med huven och leta. Enkelt och gratis, men inte så sannolikt

Varför sätts "system too lean"?
Reglersonden (första lamdasonden/erna) varnar för att den får för lite bränsle.
Därmed säger sonden "Öka" till styrenheten, och när den når över max-värdet den tillåts, sätts felkoden "system för magert", trots att sonden ökat dosen ganska rejält.
Hur blir det så, då?
Tre möjliga scenarios:
1. En avgasläcka före eller i omedelbar närhet till reglersonden, som läcker in syre i avgaserna, och syrehalten blir för hög. Lamdasond = syresensor, och för
mycket syre = för mager bränsleblandning. Dvs lamdavärde = syremängd.
Sonden beordrar mer bränsle, ovetande om att syret kommit in efter alltihopa. = extra bränsleförbrukning, och denna felkod.

2. Det kommer den IN luft i systemet, före motor, men efter luftmängdmätaren, som då inte är med i kalkylen för bränsleuträkningen som styrdonet gör.
Extra syre = magrare blandning = sonden fetar på, felkoden sätts, och eftersom förhållanderna inte är exakt rätt, påverkas förbrukningen.

3. Felaktig luftmängdmätare (LMM) eller grenrörstryckgivare (MAP sensor) ger felaktig luftmängd som input till styrdonet, och lamdasonden tvingas
korrigera. Felaktigt bränsletryck är en möjlighet, och även om gaslägesgivaren är kass. Men betydligt ovanligare.

Felaktig lamdasond med dessa symptom är extremt ovanligt. Sondbyte är nästan alltid för att förvärmningen är trasig. (Egen felkod)

Felaktighet eller bugg i styrdonet kan inte uteslutas, speciellt eftersom symptomen uppstod då.


Men jag tycker som sagt att du ska kosta på en felkodsläsning på Toyota.
De generiska OBD-scanner'arna (universal, med "P" först i koden) är inte så exakta, utan endast dom utsläppsrelaterade felkoderna är någorlunda rätt.
(Googla: "ISO-9141" och "E-OBD" så förstår du varför. Standard är aldrig exakt)

Universal scanners ser heller inte alla felkoder som ev kan finnas i styrdonet. Vissa syns, men står det "tillverkarspecifik felkod" i scanner'n, och man googlar koden, ska man försäkra sig om att kodöversättningen verkligen gäller för biltillverkaren i fråga. Annars kan felkoden peka åt helt fel håll.
Felaktiga/ofullständiga fakta, leder till fel diagnos, och kostsamma delar kan bytas helt i onödan.

Fakta:
Du har två syresensorer per katalysatorbank. De flesta rad-motorer har bara en ("bank1"), men tex Rav4 och Avensis före 2005 har två banker i samma enhet, och därmed fyra lamdasonder. Annars typiskt med två banker på V-motorer.
Reglersonden är den som sitter FÖRE katalysator, och aktivt inblandad i omedelbar bränsle/luftreglering.
ANALYS sonden, sitter efter kat, och analyserar reningsutfallet, och påverkar inte bränslemängden annat än på långsiktigt, dvs som adaption.(inlärning)
ljoda
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 11:16:41
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: Uppsala

Re: Toytota Yaris Verso 2004 går dåligt

Inlägg av ljoda »

Stort tack för ett extremt detaljerat och informativt svar, tackar så mycket. Bilen har varit inne 2 gånger hos Toyota/Uppsala med denna felkod och med dessa symptom utan att någon varaktig förändring skett efter reparation/åtgärd.

Men jag ska absolut ge Toyota en tredje chans och jag har sparat dina tips som kanske kan vara till hjälp i deras felsökning.

Tack.
ljoda
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 11:16:41
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: Uppsala

Re: Toytota Yaris Verso 2004 går dåligt

Inlägg av ljoda »

Hej,

Nu har Toyotas verkstad givit mig diagnosen och förklaringen till alla problem som jag har haft:

"Grundorsaken till ditt problem är att påfyllnadsröret till bränsletanken har rostat sönder och att det på det viset har kommit in grus och smuts i tanken och där sedan sugits upp i bränslepumpen,
För att åtgärda detta krävs att tanken tas ned och rengörs, påfyllnadsrör, filter samt bränslepump byts ut."

Låter detta som en trolig förklaring till ovan nämnda fel?
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Toytota Yaris Verso 2004 går dåligt

Inlägg av Codriver »

Från min synpunkt kan det mycket väl vara problemet.

Om vi tar problemet med att bilen går för magert så kan smuts vid intaget till bränslepumpen orsaka att pumpen inte orkar suga i sig bränsle som den ska. Så det är fullt möjligt att det skvalpat runt oönskat material i tanken som givit den felkoden.

Att den varit svårstartad när den nyss ha gått kan ju bero på att smutsen då suttit nära pumpen eftersom bilen nyss varit igång.
Att det har släppt när bilen har stått ett tag är även det fullt möjligt.
Detsamma gäller ju om den har stannat när ni varit ute och kört.

Om det dessutom är så illa med hålet att det kommer in stenar och grejer så har det garanterat skvalpat ut bränsle där också. Det kan ju i sig ge symptomet att bilen drar mycket bensin, eller i alla fall att man inte kommer lika långt på en tank eftersom man skvätter ut en del på vägen.

Så jag kan gissa på att de hittat felet.
Har de åtgärdat det och bilen går bra nu?
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
ljoda
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 11:16:41
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: Uppsala

Re: Toytota Yaris Verso 2004 går dåligt

Inlägg av ljoda »

Hej,

Ursäkta extremt sent svar och tack för frågan och input. Ja, felet fixades och allt återgick till det normala igen.

Detta var nu länge sedan och bilen har gått utmärkt alltsedan dess.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toytota Yaris Verso 2004 går dåligt

Inlägg av Micke2 »

Rosthål i påfyllningsröret gör så att luft dras in när motorn går. = tjuvluft.
Tanken sätts på undertryck via kolkanistern när motorn går. För att suga i sig bränsleångpr som samlats där när bilen står och bränslet förångas. Det ska inte ut i naturen.

Smuts i tanken är ju aldrig bra, men var sannolikt INTE grundfelet. Det var den av luftmängdmätaren ej uppmätta luften som kom in, som gav felet "systemet för magert" tror jag.
Reglersonden/erna fick feta på för att få rätt lamdavärde, och eftersom luftmängdmätaren bara mätt luft som passerar den, gick parametrarna "i botten" för vad lamdasonderna tillåts. = felkod på "för lite bränsle".
För det blir ju för mycket syre. =för lite bränsle.

Skulle bränslepunpen varit full av smuts skulle bilen gått märkbart sämre. Inte bara högre bränsleförbrukning.
Och sannolikt läckte bränsle ut när du tankade, så nån liter rann ut på.marken vid var gång. Det lurar förbrukningsstatistiken man mäter själv.

Hursomhelst gjordes rätt åtgärd, för hål i påfyllningsröret och smuts i tanken kan man inte ha. Men smutsen var nog bara ett blivande följdfel som aldrig uppstod.
ljoda
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 11:16:41
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: Uppsala

Re: Toytota Yaris Verso 2004 går dåligt

Inlägg av ljoda »

Hej,

Tack för kloka ord. Bilen gick då även stundtals riktigt dåligt - ungefär som om den endast gick på ett par, tre cylindrar och den kunde även stanna t.ex. i en rondell. Jag har bytt luftmängdmätare två gånger utan att det gjorde någon skillnad.

Då har bla dessa åtgärder vidtagits:

* Toyota har bytt bensinpump.
* Impulsgivare från Toyota på vevaxel utbytt.
* Ny luftmassemätare - även testat en tredje utan skillnad i beteende.
* Ny lamdasond från Toyota .
* Nya tändstift.
* Testat flytta runt tändkablarna.

Men nu, år senare, efter fläckfritt beteende har bilen två gånger inte gått att starta. Jag har då "väntat" ~10-15 minuter varpå bilen startat utan problem. Den har även nu igen börjat dra mer bensin tyvärr. I detta fallet verkar dock motorn gå bra, vara dragvillig utan anmärkning.

Tror inte det har något med detta att göra men, jag har bytt ut ett skarvrör mellan bakre ljuddämpare och mittendämpare samt bytt fläktrem.
Skriv svar