Skallrande framhjul

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MrBackground
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 26 aug 2017, 08:13:34
Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Skallrande framhjul

Inlägg av MrBackground »

Är nybliven Toyotaägare (äntligen) och är nöjd med bilen, trots att jag fick börja mitt ägande med att byta samtliga bromsskivor. Men med tanke på det låga pris jag fick ge för bilen, så får man nog räkna med lite renoveringskostnader. :)
Nästa problem jag känner att jag behöver ta i tu med är skallrandet från framhjulen eller rättare sagt styrningen. Det uppstår då man kör i lägre hastigheter (<30 km/h) på kullersten och annat mindre ojämnt underlag (men jag tycker att det blivit värre, nu kommer skallrandet även på vanlig asfalterad väg). Det uppstår bara då man kör rakt fram, alltså låter styrningen vara i "friläge". Så snart jag vrider på ratten och belastar hjul/leder i sidled, upphör skallrandet (även om det på senare tid inte avtar så mycket). Det känns inte i ratten, men man får en känsla av att det är något med styrleder eller hjulleder/lager att göra.
Har haft bilen på service två gånger på Toyota Bilia i andra ärenden och båda gångerna bett dem titta på skallrandet. Första gången påstod de att det var en lös motorvärmarkabel som de hade åtgärdat. Dock fortsatte skallrandet. Nästa gång hade de inte hittat orsaken, men fettat in styrstångsknuten. Resultat? Fortsatt skallrande.
Jag funderar på att lämna bilen till en annan verkstad för att få den undersökt av intresserad och kompetent personal.
Några idéer om vad detta kan vara? Eller vad jag kan göra för att ringa in problemet?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Skallrande framhjul

Inlägg av cheetah1 »

Den absolut vanligaste källan till skrammel i upphängningen är trötta bussningar till krängningshämmare. Känns också logiskt att det blir tyst när du svänger, eftersom krängningshämmaren då blir belastad. Ett alternativ skulle kunna vara stötdämpare som är slut, men det känns inte riktigt logiskt att dom skulle bli tysta av att du svänger. Testa genom att trycka ner bilens hörn, ett i taget, och släppa. Bilen ska fjädra upp och stanna omedelbart, svajar den upp och ner är stötdämparen slut.
Hade det varit styrleder som är så slut att dom skramlar hade du känt det, det hade känts som att köra omkring med en smörklick i en het stekpanna.
Hjullager skramlar inte.

Det ska också nämnas att resonanser och andra fenomen i bilkarosser kan få ljud att låta som dom kommer från någon annanstans än dom i själva verket gör, med andra ord, var inte allt för bergsäker på att ljudet kommer framifrån.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Skallrande framhjul

Inlägg av Bempa »

Som ovanstående att det vanligaste är krängningshämmarbussningar alternativt krängningshämmarstagen., men det borde då en Toyota verkstad kunna reda ut tycker man
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar