Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Deafea
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 aug 2017, 20:15:47
Bilmodell: Avensis Verso
Årsmodell: 2005
PostOrt: Timrå
Land (Country): Sverige

Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av Deafea »

Hej, ska förklara alla detaljer.

Köpte denna bil som gått runt 17.000 mil i juni. Allt var grönt, besiktning utan anmärkning och skatten betald. Mycket nöjd med bilen i övrigt, även nu fortfarande, då den är väldigt rymlig.

Men när vi är på väg till Gotland 10 juli, åker ifrån Timrå. Varav att motorlampan tändes efter 16 mils körning (nästan halva vägen ner). Så jag tänkte, jag kör på i vanlig ordning. Bilen går hur bra som helst, inga reaktioner eller tendenser på att något ska ha gått fel.

Väl framme på ön, åker jag dagen efter till en Mekonomen verkstad för att läsa felkoder, får upp P0420 (Katalysator). Vi tänkte samma sak, vi släcker och sen kör jag och får se om den dyker upp igen. Semestern flyter på utan att lampan kommer tillbaka. Vi åker tillbaka hem och allt är lugnt.

Men nu idag (400mil senare), när jag är på väg till jobbet så kommer lampan igen. Jag misstänker att det är samma felkod, så jag ber en kompis komma förbi jobbet som har en OBD2 läsare för att kolla felkoderna. Får upp samma symptom (P0420 Katalysator). Vi rensade felkoderna och så tänkte jag, den lär ju dyka upp snabbare om det är något permanent fel.

Påväg hem så går bilen hur bra som helst, tills att jag kommer in i samhället. När jag står still och väntar då går tomgången lågt. Ligger runt 600rpm. Och tillslut dör bilen. Kommer in på parkeringen och lägger i bilen i neutralt läge (automat). Och ser att tomgången går bättre ligger på 700-800 igen. Jag kör en snabb sväng till och ser hur den beter sig, ja då ligger tomgången som den ska igen. 700-800. Dör inte någon gång när jag står still och väntar. Och står stabilt och växlar fint.

Vill tillägga att bilen är inte orkeslös eller går dåligt. Bara att den gick dåligt på tomgång en stund men blev bättre. Ska köra bilen imorn igen, då den är kall och se hur den beter sig.

En halv novell, men ja, bättre o vara lite mer detaljerad. Åter igen, har hört från Mekonomen verkstaden att bara för att den indikerar på katalysatorn betyder det inte bara att det kan vara den... utan kunde vara lambdasonder som sitter efter katalysatorn som är felande och ger felkoder på katalysatorn? Eller kan det vara något annat?

Mvh David
Toyota Avensis Verso -05
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av cheetah1 »

Vilken motor sitter det i din racer?
Deafea
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 aug 2017, 20:15:47
Bilmodell: Avensis Verso
Årsmodell: 2005
PostOrt: Timrå
Land (Country): Sverige

Re: Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av Deafea »

2.0 VVT-I
Motorkod: 1AZ-FE
Toyota Avensis Verso -05
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av Bempa »

Sitter säkerligen en 1az-fe i den.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av cheetah1 »

Ja, det var det jag misstänkte.
Det är nämligen ett vanligt bekymmer med dessa motorer, även om jag måste säga att jag hade trott att det skulle varit fixat till 2005.
Ett första steg brukar vara att uppgradera till senaste versionen av programvaran i styrboxen, då den lär ha lite större toleranser för tillfälliga katalysatorfel.
Nästa steg är dessvärre att byta katalysator, vilket är rätt obilligt. Räkna med 10000+.
Deafea
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 aug 2017, 20:15:47
Bilmodell: Avensis Verso
Årsmodell: 2005
PostOrt: Timrå
Land (Country): Sverige

Re: Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av Deafea »

Suck.. körde lite idag och tyckte att varvtalet ligger fortfarande lite lågt. Mellan 600-700, men den dör ju i alla fall inte.

Är det bara Toyotas egna verkstäder som kan göra en mjukvara uppdatering?
Toyota Avensis Verso -05
Deafea
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 aug 2017, 20:15:47
Bilmodell: Avensis Verso
Årsmodell: 2005
PostOrt: Timrå
Land (Country): Sverige

Re: Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av Deafea »

Tack för snabba svar i alla fall!
Toyota Avensis Verso -05
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av cheetah1 »

Japp, Toyota gör uppdateringen.

Det låga varvtalet har nog inget med katalysatorn att göra, det är också ett vanligt Toyotafenomen, och har irriterande nog varit de de senaste 30-35 åren, nämligen att spjällhuset blir igenkletat med sot. Om du är hyfsat händig kan du göra rent det själv, det är inte jättesvårt.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av Micke2 »

cheetah1 skrev: mån 28 aug 2017, 08:50:07 Ja, det var det jag misstänkte.
Det är nämligen ett vanligt bekymmer med dessa motorer, även om jag måste säga att jag hade trott att det skulle varit fixat till 2005.
Ett första steg brukar vara att uppgradera till senaste versionen av programvaran i styrboxen, då den lär ha lite större toleranser för tillfälliga katalysatorfel.
Nästa steg är dessvärre att byta katalysator, vilket är rätt obilligt. Räkna med 10000+.
Styrbox-uppdateringen funkade fint på våran Rav4 2002 med 1AZ-FE.
Modellen med tidiga katten, med bank1 och bank 2 och 4 st lamdasonder.

Gått i flera år nu, och tusentals mil.

Betalade runt 800kr då.
Kanske 5 år sen....
Deafea
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 aug 2017, 20:15:47
Bilmodell: Avensis Verso
Årsmodell: 2005
PostOrt: Timrå
Land (Country): Sverige

Re: Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av Deafea »

Fick tid den 14e på Toyota för att uppdatera programvaran. Håller tråden uppdaterad när mer info kommer fram.
Toyota Avensis Verso -05
Skriv svar