Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Deafea
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 aug 2017, 20:15:47
Bilmodell: Avensis Verso
Årsmodell: 2005
PostOrt: Timrå
Land (Country): Sverige

Re: Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av Deafea »

Var in på verkstaden idag. Fanns ingen uppdatering till databoxen. Det dom trodde var att databoxen gjorde så att katalysatorn visade som felande. Då det med värden kanske skulle bli fel. Så dom ville byta boxen, pris 11.500kr med arbete.

Dom ville även påstå om katten var paj, skulle också bilen ha dragit mera olja. Då den kan tjuva lite. Men bilen har inte dragit någon olja alls. Kanske bara på millimetern isf. Inget som syns iaf. Men jag vet inte. Skulle databoxen kunna göra så att katten utlöser en felkod på det sättet?

För övrigt, släckte lampan för 1 månad sen, precis som jag skrev i inledningen. 100 mil har jag kört sedan dess. Ingen lampa har kommit tillbaka.
Toyota Avensis Verso -05
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av cheetah1 »

Varför skulle motorn behöva dra olja för att katalysatorn är trött? Det är isåfall på andra hållet, att katalysatorn skulle ha givit upp för att bilen drar olja, vilket bara är en av många anledningar till att katalysatorn skulle börja bli dålig.

Sålänge lampan inte lyser behöver du inte heller göra någon åtgärd.
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av Gustavavensis »

Lyfter tråden lite då jag verkar ha samma tendens med felkod. Dock med normal tomgång.
Har du mätt avgasväderna??
Deafea
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 aug 2017, 20:15:47
Bilmodell: Avensis Verso
Årsmodell: 2005
PostOrt: Timrå
Land (Country): Sverige

Re: Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av Deafea »

Nej det är inte gjort. Nu har det blivit en hel del pendling. Har kört närmare 400mil nu efter jag släckt lampan och lampan är fortfarande inte tillbaka. Det är märkligt. Borde ju ha kommit tillbaka vid det här laget om det var något stående fel.
Toyota Avensis Verso -05
Gustavavensis
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 11 apr 2013, 17:09:53
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av Gustavavensis »

Besiktade igår med.blankt papper.
Lampan har för mig heller inte.tänds.

Bara att köra på...
ChrisO
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 okt 2017, 03:05:34
Bilmodell: Avensis T22 2.0vvt-i
Årsmodell: 0
PostOrt: Partille

Re: Felkod P0420 - Toyota Anvensis Verso 05

Inlägg av ChrisO »

Har själv 1az-fse motorn med felnoderna 0420 och 0430.. tänkte låta toyota upodatera programvaran - någon som vet vad kostnaden ligger på för detta?
Skriv svar