Rav4 2wd 1.8l bränslefilter

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tony rav4
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 30 jul 2017, 13:50:43
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2002
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Rav4 2wd 1.8l bränslefilter

Inlägg av Tony rav4 »

Hejsan.

2 frågor.

(1) Tänkte byta bränslefilter.
Sitter den i tanken?
Kollade på mecas sida och där står det att den ej behöver bytas. Kan det stämma?

(2) Hur verkar det med vattenpump?
Är det något man behöver byta?
Bilen har gått 17.900mil

Mvh.
Tony
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Rav4 2wd 1.8l bränslefilter

Inlägg av Dale »

Bränslefiltret sa Toyota iaf till mig att det byter dom inte om det inte behövs och det är bara om det är igensatt.
Vattenpump kan man byta vid vartannat kamremsbyte då blir det "billigast" för man är där och river i grejerna runt pumpen då.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rav4 2wd 1.8l bränslefilter

Inlägg av Glenn »

många toyotor har ett bränslefilter som är avsett att hålla bilens livslängd ut, och det byts bara om man fått in föroreningar i tanken eller tankat fel bränsle.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Rav4 2wd 1.8l bränslefilter

Inlägg av cheetah1 »

Nä, jag skulle byta det på mina gamla Camry, och förutom att jag mer eller mindre fick be om att få ett (bilen var rätt ryckig, visade sig att det berodde på en spricka i kylargaveln som skvätte vatten rätt in i fördelaren, men men, jag fick iallafall bytt bränslefiltret), så tog det hela jävla dagen att byta det, inklusive en tur till reservdelsfirman för lite bränsleslang för att skarva det gamla bränsleröret som gick av (!) när jag lossade muttern på filtret...
Skriv svar