Rusande motor vid inbromsning, Avensis

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Rusande motor vid inbromsning, Avensis

Inlägg av Fnys »

Hej.
Min tjejkompis har fått problem med sin Avensis och jag tänkte att jag kunde försöka hjälpa henne genom att få hjälp av er, om någon utav er känner till problemet och om det är någonting man kan kolla upp och/eller åtgärda själv eller om det bara är att åka raka vägen till verkstaden...
Therese skrev: Håller på att ta körkort och övade på att hitta dragläge (endast koppling ej med gas) för att stå stilla i uppförsbacke, varierande lutning på backe i 20-30 minuter. Fungerade fint och bilen visade inget beteende på fel.
Efter detta så skulle vi köra hem och i en nerförsbacke vid inbromsning så rusar motorn upp till 3000 varv för att sedan göra det vid varje inbromsning efter det.
Detta problem uppstod varje gång och oavsett hur kraftig inbromsningen var.

Bil: Toyota Avensis Kombi
Motor: 1.8 Manuell, 147hk
År: 2015

Tack på förhand!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Rusande motor vid inbromsning, Avensis

Inlägg av cheetah1 »

Det var det märkligaste..
Teori 1: Kommer oavsiktligt åt gasen under inbromsning. Låter inte som nåt som borde ske upprepat dock. Nya skor? Brukar kunna hända mig varje höst när jag drar på mig vinterkängorna första gången..
Teori 2: Vissa moderna bilar har en funktion som ger lite stödgas när man växlar ner. Nån sån funktion som spökar kanske?
Teori 3: Generalknas i styrdatorn. Borde tända upp lite varningslampor då bara, tycker man...

Jag känner mig inte speciellt säker med nån av teorierna, dock.

I vilket fall som helst, en 2015 borde väl ha garanti kvar va, om den inte har passerat 10000 mil, förstås?
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rusande motor vid inbromsning, Avensis

Inlägg av Fnys »

cheetah1 skrev: mån 07 aug 2017, 23:05:40 Det var det märkligaste..
Teori 1: Kommer oavsiktligt åt gasen under inbromsning. Låter inte som nåt som borde ske upprepat dock. Nya skor? Brukar kunna hända mig varje höst när jag drar på mig vinterkängorna första gången..
Min tanke också men när hon för tredje gången fått motorn att rusa så har hon ingen lust att övningsköra längre och låter hennes pappa köra hem och han råkar också ut för samma problem med bilen hela vägen hem.
cheetah1 skrev: mån 07 aug 2017, 23:05:40 Teori 2: Vissa moderna bilar har en funktion som ger lite stödgas när man växlar ner. Nån sån funktion som spökar kanske?
Teori 3: Generalknas i styrdatorn. Borde tända upp lite varningslampor då bara, tycker man...
Inga varningslampor. :(
cheetah1 skrev: mån 07 aug 2017, 23:05:40 I vilket fall som helst, en 2015 borde väl ha garanti kvar va, om den inte har passerat 10000 mil, förstås?
Dom ska åka in till Toyota med bilen oavsett. Tänkte bara om någon kände till problemet :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Rusande motor vid inbromsning, Avensis

Inlägg av Inf3cted »

Det låter väldigt mycket som en vaccum slang som är dålig.
Hade inne en Ford mondeo på jobbet för ett tag sen med exakt samma bekymmer. Då va det en slang (svåråtkomlig förstås)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Rusande motor vid inbromsning, Avensis

Inlägg av Dale »

Bilen kanske har lärt sig den "nya" körstilen? ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar