Vinande murrande ljud

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jader
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 05 aug 2017, 18:00:15
Bilmodell: Yaris verso
Årsmodell: 2000
PostOrt: Helsingborg

Vinande murrande ljud

Inlägg av Jader »

Yaris verso 00
Har ett ljud som ökar med hastigheten, fram. Ungefär som ett hjullager med undantaget att det inte förändras med belastning (när jag svänger).
Det förändras inte med varvtal på motorn. Fram till motorsidan på växellådan är det inte. Har hissat upp bilen och känt på hjullager, tycker mig känna ett litet glapp där drivaxlarna går in mot diffen.
Tacksam för hjälp.
Några erfarenheter?
Roger
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Vinande murrande ljud

Inlägg av Inf3cted »

Ett hjullager behöver inte alltid glappa när det är dåligt
Har du testat att hissa upp bilen och snurra på hjulen ? Ofta kan man höra om ett lager är dåligt då :)
Jader
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 05 aug 2017, 18:00:15
Bilmodell: Yaris verso
Årsmodell: 2000
PostOrt: Helsingborg

Re: Vinande murrande ljud

Inlägg av Jader »

Tack för input.
Jag har haft den uppe och snurrat på bägge sidor med handkraft. Det låter normalt.
Har ett obromsat släp som lagren går på med jämna mellanrum och det hörs tydligt när dom börjar bli dåliga.
Brukar inte hjullagren ändra ljud när man svänger lite höger resp vänster?
R
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Vinande murrande ljud

Inlägg av Micke2 »

Inte alltid.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Vinande murrande ljud

Inlägg av Inf3cted »

Som Micke skrev. Inte alltid det blir någon skillnad när man svänger. Lagrena kan va dåliga iaf
Skriv svar