Hybridbatteri behöver bytas till Prius - råd?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
sjoshult
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 03 aug 2017, 11:32:13
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2007
PostOrt: Stockholm

Hybridbatteri behöver bytas till Prius - råd?

Inlägg av sjoshult »

Under sommaren laddade startbatteriet i min Prius (-07) ur och efter det indikerade motorlampan med flera lampor för fel. Efter att ha kört en diagnos uppger verkstaden att hybridbatteriet behöver bytas.
Det ska kosta 20 800 kr. Batteriet kostar 12900 kr plus moms och sen vill de ha betalt för två timmars arbete.

Jag har servat bilen på auktoriserad verkstad de två senaste gångerna, dock anser Toyota att garantin inte gäller eftersom verkstaden inte varit auktoriserad av Toyota. Bilen är som sagt årsmodell 2007 och har gått 14 500 mil.

Jag har också kollat med en annan verkstad om möjligheten att hitta ett begagnat batteri och har hittat ett med samma årsmodell och som har suttit i en bil som gått ungefär lika långt som min bil.

Vad säger ni om detta?
Är det meningsfullt att sätta i ett nytt batteri med tanke på att andrahandsvärdet på bilen ligger runt 30-40'?
Har jag någon chans att få Toyota att visa någon form av god vilja?
Vilka risker finns det med att sätta in ett begagnat batteri?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Hybridbatteri behöver bytas till Prius - råd?

Inlägg av Bempa »

Risken är som alltid med begagnat, går inte att garantera att det håller en längre stund. Kan funka hur länge som helst eller så funkar det bara en månad. Och garantianspråk gentemot en bildemontering har alltid varit svårt, är min erfarenhet.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar