Avensis 2.0 årsm 2004 kopplings fråga

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Avensis 2.0 årsm 2004 kopplings fråga

Inlägg av Inf3cted »

Tjena. Har börjat uppleva att min bil inte går att växla smidigt med. Om man inte gör det väääääldigt försiktigt. Kopplingen rycker till eller hur man ska förklara det när dragläget börjar. Kopplingen är inte sliten. Har testat.
Sen när man pumpar med kopplingen ett par gånger så försvinner symptomen en gång när man växlar. Luft i? Några idéer? :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 2.0 årsm 2004 kopplings fråga

Inlägg av cheetah1 »

Ja, det är hydraulisk koppling på de flesta Toyotor. Har du kollat om det är vätska i behållaren? Antingen är det en egen behållare bredvid den vanliga bromsvätskebehållaren, eller också använder den samma behållare som bromsarna, då med ett litet stigrör i, så att en läcka i kopplingen inte ska göra bilen bromslös.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2.0 årsm 2004 kopplings fråga

Inlägg av Inf3cted »

Den delar vätska med bromsarna. Och behållaren är full. Försvinner inget alls :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 2.0 årsm 2004 kopplings fråga

Inlägg av cheetah1 »

Ja, då låter det ju som att det kunde varit idé att prova att lufta. Hjälper inte det kanske det är någon av cylindrarna som släpper igenom, gissningsvis huvudcylindern, eftersom det inte försvinner nån vätska.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2.0 årsm 2004 kopplings fråga

Inlägg av Inf3cted »

Aha. Jag ska testa det så fort jag kan då. Symptomen känns ju som att de skulle va luft i :)
doolar
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 19 jul 2015, 18:59:51
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige
Ort: Malmö

Re: Avensis 2.0 årsm 2004 kopplings fråga

Inlägg av doolar »

När byttes växellådsoljan sist? På min Avensis 2.0 2003 hade jag lite problem med att få i växlar, särskilt från trean till tvåan och tvåan till ettan, men om jag dubbeltrampade så gick det bra.

Bytte olja och kopplings/bromsvätska och problemet försvann helt. Gamla oljan såg fin ut, men luktade ruttet. Min bil hade gått 27000 mil när jag gjorde bytet, kan inte hitta i dokumentationen någonstans att den bytts tidigare.
Toyota Avensis 2017
Mercedes-Benz E 420 -94 (sommarnöjet)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 2.0 årsm 2004 kopplings fråga

Inlägg av cheetah1 »

Det är iofs inte en dum tanke, jag hade själv en bil som betedde sig konstigt när jag hällde i en lite för tjock olja i lådan, men kopplingen blir inte ryckig av dålig växellådsolja.

Angående utseende och lukt på växellådsolja, eftersom oljan aldrig är i kontakt med någon förbränning eller andra nedsmutsande effekter (växellådan är sluten, så det blir inte heller nån kondens, etc) blir oljan aldrig svart som motorolja. Sen är växellådsolja, ny som gammal, något av det mest illaluktande man har i bilen, tack vare de svavelföreningar som finns i oljan. Det är en obeskrivbar lukt som sätter sig i näsan, så det luktar växellådsolja hela dagen efter att man har sölat med det.
Minns jag inte fel ingår dock oljebyte i växellådan i varannan fullservice, dvs var 6000:e mil.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2.0 årsm 2004 kopplings fråga

Inlägg av Inf3cted »

Tjena. Inte säker på när den byttes sist.
Men luftade kopplingen häromdagen och det va en del luft i systemet. Efter de blev de skillnad :)
Skriv svar